Przegląd Prasy 14.09

Ministerstwo Łączności rozważa zmianę warunków przetargu na koncesje na UMTS

RZECZPOSPOLITA Dostęp do Internetu przez telefon komórkowy powinien zmniejszyć dysproporcje w rozwoju handlu elektronicznego między Europą i USA. Dziś Europa jest opóźniona o prawie dwa lata w stosunku do Ameryki. Barierą jest m.in. brak legalizacji podpisu elektronicznego. (s. B2)

GAZETA WYBORCZA Wielkie europejskie hurtownie farmaceutyczne, prowadząc sprzedaż przez Internet, mogą zabrać część klientów lokalnym dystrybutorom leków. Na polskim rynku na razie dominują krajowe spółki – zagraniczne firmy kontrolują tylko 34 proc. sprzedaży leków. Dystrybucja przez sieć oznacza dla zachodnich sprzedawców o wiele łatwiejszy dostęp do klientów. Specjaliści jednak uważają, że na razie Internet będzie pełnił funkcję tylko informującą o ofercie. (s. 24)

PULS BIZNESU Ministerstwo łączności zastanawia się nad zmianami warunków przetargu na koncesje na UMTS. Niewykluczone, że okres płacenia za licencje zostanie wydłużony, sama jednak cena pozostanie na ustalonym poziomie – co najmniej 750 mln euro. (s. 6-7)

Małe są szanse na zaoferowanie w Polsce naprawdę darmowego dostępu do Internetu. Choć niektóre firmy, zwłaszcza duże spółki informatyczne, mają takie plany, w praktyce to nie będzie Internet za darmo, tylko usługa zostanie wliczona np. w koszty sprzętu. (s. 14-15)

Telewizje kablowe w tym roku zaczęły inwestować w usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu. Na razie odpowiednie zezwolenia posiada sześć firm, wśród nich dwie największe na krajowym rynku – Aster City Cable i Polska Telewizja Kablowa. (s. 15)

PRAWO I GOSPODARKA Badania polskiego Internetu odbywają się wciąż metodami nie korzystającymi z Sieci. Specjaliści przewidują, że w najbliższym czasie powinny upowszechnić się narzędzia, które pozwolą zbadać wykorzystanie Internetu na podstawie danych z komputerów ankietowanych, na przykład analizując cookies. (s. 4)

FINANCIAL TIMES

Amerykański portal StarMedia Network zwolni 15 procent zatrudnionych (125 osób). Zwolnienia mają przyspieszyć osiągnięcie przez spółkę rentowności. Portal ten skierowany do latynojęzycznych Amerykanów w swojej grupie docelowej konkuruje z takimi potęgami jak Yahoo! i America Online.

WALL STREET JOURNAL Amazon.com zrekompensuje klientom straty, które ponieśli podczas próbnych zmian cen na niektóre towary. W ubiegłym tygodniu wyszło na jaw, że Amazan.com sprzedawało te same artykuły po różnych cenach. Spółka twierdzi, że zmieniano je losowo w celu przeprowadzenia badań marketingowych.