"Produkt zasięgowy to nazwa robocza, którą opracowaliśmy wspólnie z rynkiem" - cz. 2 rozmowy z Arturem Zawadzkim (Gemius)

Zmieniając nieco temat- jakie są plany Gemiusa na przyszłość?

Krótko mówiąc: rozwój produktowy i regionalny. Czyli strategia, którą realizujemy od kilku lat. Zamierzamy zaoferować nowe produkty badawcze. Internet ma coraz większą penetrację w populacji, jesteśmy więc w stanie realizować online coraz więcej badań marketingowych. Naturalnym kierunkiem rozwoju jest oczywiście rozwój badań związanych ze strumieniową transmisją danych oraz rynkiem usług mobilnych.

Na froncie geograficznym patrzymy na Amerykę Łacińską, Middle East, Afrykę Północną i Europę Zachodnią. W najbliższych kwartałach można się spodziewać kroków właśnie w tych kierunkach.

A co z konkurencją w postaci Nielsen, który planuje pojawienie się na polskim rynku badań internetowym?

Obecnie startujemy w przetargu na badanie audience w Wielkiej Brytanii. Z nieoficjalnych, niepotwierdzonych informacji wynika, że w finale będziemy rozpatrywani wspólnie z Nielsenem. Co jest dla nas bardzo mobilizujące, bo udało się nam pokonać kilku konkurentów o dużej tradycji w realizacji badań panelowych, choć nie w internecie.

Od czasu do czasu zdarza nam się startować z Nielsenem w przetargach na polu badań panelowych. Ostatnimi z takich miejsc były Izrael, Turcja, Ukraina i Norwegia. Niektóre z tych przetargów już się rozstrzygnęły, niektóre się rozstrzygają.

Zakomunikowaliście, że badanie Megapanel PBI/Gemius czekają zmiany (wydaliście w tej sprawie specjalne oświadczenie), ale jak zamierzacie pokazać polskiej branży, że to właśnie Gemius powinninien nadal prowadzić badanie Megapanel?

Jeśli chodzi o badanie panelowe polskiego internetu to wg mojej najlepszej wiedzy nie ma dziś rozpisanego przetargu na nie. Zapewniam jednak, że jak tylko otrzymamy zaproszenie, przystąpimy do niego. Konkurowanie z Nielsenem w przetargu organizowanym przez lokalny JIC nie jest dla nas obce. Aktualnie bierzemy udział w takim przetargu w Norwegii. Zrobimy wszystko by złożona przez nas oferta odpowiadała na wszystkie postawione potrzeby. W zależności od kraju, w ramach kontraktów z JIC-ami, realizowane są różne badania, m.in. korzystanie z www poprzez dostęp mobilny, badanie newsletterów, streamingu audio i video czy czytelnictwo prasy. Mam nadzieję, że nasza oferta spotka się z zainteresowaniem.

To są bardzo ambitne plany? Czy wsparcie funduszy Trigon Wam wystarczy?

Większość planów rozwojowych finansowaliśmy i finansujemy samodzielnie z bieżącej działalności. Trigon jest funduszem inwestycyjnym więc jego celem jest budowanie wartości spółki. Zakładamy, że własne zasoby oraz wsparcie ze strony właścicieli wystarczy, żeby zrealizować plany na najbliższe lata.