Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

PrezydentObama.com

Zakończona prezydencka kampania w Stanach Zjednoczonych była rekordowa pod wieloma względami. Nie tylko sumy wydane na przedwyborcze wiece i najdroższy czas antenowy robiły wrażenie. Nie tylko iście po amerykańsku napompowany balon haseł głoszących długo wyczekiwaną zmianę i przeobrażenia na lepsze. Obserwatorzy i wyborcy są zgodni, że tego roku powstała całkowicie nowa jakość prowadzenia walki o najważniejszy na świecie fotel prezydencki. Kampania wyborcza, która nie tylko - jak dawniej - uzupełniana jest przekazem internetowym, ale taka, która w interncie ma swe fundamenty.

PrezydentObama.com
Setki oficjalnych i tysiące nieoficjalnych stron internetowych, blogosfera, społeczności, reklamy w grach oline, wirusowe przekazy i stanowiące esencję tegorocznej walki wyborczej klipy wideo - sprawiły, że kandydaci myślący o starcie w przyszłych wyborach na pewno internetu nie zlekceważą i jeszcze efektywniej będą chcieli wykorzystać jego potencjał.

Wg badań Pew Institute dotyczących obecności i roli internetu w tegorocznej amerykańskiej kampanii wyborczej - 46% Amerykanów wykorzystało sieć jako źródło informacji o polityce i miejsce dzielenia się opiniami o wyborach. Co trzeci obywatel USA obejrzał klipy wideo o tematyce politycznej (3 razy więcej niż podczas poprzedniej kampanii), a co dziesiąty Amerykanin wykorzystywał swoje konto społecznościowe (posiada je 66% Amerykanów) w celach związanych z tegoroczną kampanią wyborczą.

Sean P. Aule (Mashable.com) wyłowił z sieci ponad 65 oficjalnych źródeł internetowych poświęconych kampanii. Są to m. in. witryny sztabów wyborczych, blogi kandydatów i ich profile na najpopularniejszych serwisach społecznościowych, bardziej lub mniej obiektywne strony konfrontujące ze sobą sylwetki polityków, witryny poświęcone kandydatom na wiceprezydentów, strony z wynikami sondaży przedwyborczych i prognozami, mapy wyborcze itp.

We are for change

W 2004 r. kampania Howarda Deana (kandydata w prawyborach demokratów) była zaledwie nieśmiałym sygnałem działań, których apogeum byliśmy świadkami cztery lata później. Sztab wyborczy demokratów stawiając w tej kampanii na internet - postawił na wszystko. I wszystko wygrał i to znacznie wcześniej niż 4 listopada 2008 r. Choć akurat w kwestiach internetu i technologii Barack Obama miał sporo szczęścia (wg złośliwych przypadek Obamy to jeden wielki łut szczęścia) - jego kontrkandydat oficjalnie przyznał się, że nie korzysta z e-maila...

W tym roku nie wystarczyło już przenieść kampanię medialną do sieci. Trzeba było stworzyć w internecie całkiem nowy ruch społeczny: charyzmatyczny zaangażowany, wirusowo przekonujący niezdecydowanych wyborców i oddziałujący na nich za pomocą wielu kanałów. Słowem wygrywający te wybory. I na dodatek obficie finansujący kampanię wyborczą - w sumie całkiem grubymi milionami.

Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New replica rolex watches are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.