Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Prawie 3 mln Polaków kupuje w sieci

Według szacunków NetTrack* SMG/KRC w tym roku kupi coś w sieci 24,51% polskich internautów - to prawie 3 mln osób, a 19,7% weźmie udział w aukcjach internetowych. Portal Money.pl wraz z magazynem Wprost.pl oraz porównywarką cen Ceneo.pl opierając się m.in. o te dane przedstawili raport dotyczący polskiego rynku e-commerce.

Według badania Megapanel Gemius/PBI najpopularniejszym sklepem online jest w Polsce Merlin, który miał w lipcu 1,64 mln użytkowników i zasięg 13,04%. Kolejny jest sklep Wysylkowa.pl, który miał 588 tys. użytkowników i zasięg 4,22%. Trzecim najpopularniejszym sprzedawcą online w Polsce jest amerykański Amazon.com, który miał w lipcu 533 tys. użytkowników i 4,22% zasięgu.

Najczęściej odwiedzany serwis aukcyjny Allegro.pl miał w lipcu 6,6 mln użytkowników według badania Megapanel. Kolejny eBay 2,1 mln użytkowników (real users), a trzeci Swistak.pl 810 tys. użytkowników.

W 2006 roku klienci kupowali online najczęściej książki (14,23%), odzież/buty (12,39%), telefony komórkowe/akcesoria (9,02%), sprzęt komputerowy (8,87%) oraz sprzęt RTV (8,74%).

Współautorzy raportu z porównywarką cen Ceneo.pl, przeprowadzili wśród swoich użytkowników ankietę dotyczącą poziomu zaufania do e-sklepów. 82% klientów ma pozytywne zdanie na ich temat. 56,7% lubi je najbardziej za szybką realizację zamówień, 33,9% za profesjonalną obsługę, a 24,8% za nieskie ceny. Klienci najbardziej nie lubią w sklepach zbyt długiego czasu realizacji zamówienia (72%), braku dostępności towaru oferowanego na stronie (22,6%) oraz niedostateczengo kontaktu z obsługą sklepu (20,3%).

Autorzy raportu przedstawili własny ranking sklepów internetowych, w którym szczegółowo oceniali funkcjonalność i ergonomię danego sprzedawcy. Wyniki zostały przedstawione w 15 kategoriach. Szczegółowe informacje można znaleźć w raporcie.

*Netrack - badanie przeprowadzane przez firmę SMG/KRC metodą face-to-face na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-75; wielkość próby to 36 tys. wywiadów rocznie.

Wywiad z Wojciechem Kyciakiem, autorem książki dotyczącej sklepów internetowych: Polski e-commerce nie stoi w miejscu

Aktualizacja: 13 października 2006 14:41

Od pani Marty Smagi z serwisu Money.pl otrzymaliśmy odpowiedź na komentarz Mariusza i Tomasza Janiszewskiego.

W odpowiedzi na zarzut o nierzetelności II edycji rankingu sklepów internetowych informuję, że serwis Ceneo.pl nie miał żadnego udziału w opracowaniu rankingu. Został on przygotowany przez tygodnik Wprost i portal Money.pl na podstawie niezależnych badań. Badania były realizowane przez ankieterów w redakcji Wprost na podstawie metodologii, która została podana do wiadomości obok rankingu.

Ranking został opublikowany w 1243 numerze Wprost oraz w portalu Money.pl pod tym adresem.

Firmują go - co w obu miejscach zostało wyraźnie napisane - dwa tytuły: Money.pl i Wprost.

Marta Smaga, Money.pl

Aktualizacja: 12 października 2006 22:17

Do naszej redakcji twórcy porównywarki cen Skąpiec przesłali komentarz do raportu Money.pl, Wprost przy współpracy z Ceneo. Umieszczamy pełną treść komentarza.

W odpowiedzi na raport dotyczący polskiego rynku e-commerce przygotowany przy udziale portalu Money.pl, magazynu Wprost oraz porównywarki cen Ceneo.pl, serwis Skapiec.pl chciałby zwrócić uwagę na kilka aspektów.

Najważniejszy z nich to kwestia wiarygodności raportu. Należałoby zadać sobie pytanie: jak to możliwe, że oficjalny współautor raportu - Ceneo.pl - jest jednocześnie zwycięzcą rankingu w kategorii: porównywarki cen zdobywając przy okazji 92% możliwych punktów, która to granica nie była osiągalna dla żadnego z prezentowanych sklepów internetowych?

Pomijając kwestię autorstwa rankingu, zastanawia nas zastosowany w nim niejednoznaczny sposób oceny. Wiadomo jedynie, że punkty przyznawano w dwóch kategoriach: funkcjonalność i ergonomia.

Ranking przedstawia internautom parametry, jakie wchodzą w zakres tych pojęć. Podaje także maksymalną liczbę punktów możliwych do zdobycia w poszczególnych podkategoriach jak: asortyment i ceny, informacje o produkcie, komentarze.

Z rankingu nie wynika jednak najistotniejsza informacja: ile punktów w poszczególnych podkategoriach zdobyła każda z porównywarek.

Pozwoliliśmy sobie zrobić krótką analizę wyniku Ceneo.

6% punktów było do zdobycia za newsletter którego Ceneo nie posiada.

Przy 92% zdobytych punktów okazuje się, że za wszystkie pozostałe kryteria Ceneo odjęło sobie tylko 2% punktów. Także za ceny produktów, które ewidentnie na Skapiec.pl są niższe; za komentarze użytkowników o produktach, których na Skapiec.pl jest po prostu więcej czy tzw. "metody interakcji z klientem" do których Skapiec.pl zalicza np. przesyłanie użytkownikowi alarmów cenowych, a których to Ceneo nie posiada.

Sytuacja, w której Ceneo.pl przyznaje samemu sobie miano lidera, ma miejsce drugi rok z rzędu. Kolejny raz ranking zamiast porównywać twarde, łatwe do zmierzenia dane, opiera się na niejasnych kryteriach, którymi można z łatwością manipulować. Bo jak podzielić 20 punktów w podkategorii "mapa serwisu, bonusy, komentarze, inne"?

Zachowanie autorów raportu określanego mianem niezależnego i unikatowego, zdecydowanie - w naszej opinii - wyszło poza ramy zwykłej niefrasobliwości. Brak reakcji z naszej strony byłby więc równoznaczny z przyzwoleniem na dalsze nieetyczne działania. Dziwi nas, że w tym cyrku biorą udział skądinąd poważane w końcu Wprost oraz Money.

Pragniemy podkreślić, że działania autorów raportu są, z naszego punktu widzenia, nieuczciwe nie tylko wobec konkurencyjnych serwisów, ale przede wszystkim wobec Czytelników i Internautów.

Poprzez niniejszy komentarz pragniemy zachęcić Internautów do kontynuowania dyskusji o standardach, którym powinny podlegać publikacje noszące znamiona raportu.

Twórcy serwisu Skapiec.pl:

Mariusz Janiszewski

Tomasz Janiszewski