Potęga komunikatorów na chińskim rynku

W chińskim narodzie liczącym prawie 1,3 mld obywateli jedynie 103 mln, czyli 7,9% z całej populacji korzysta z internetu. Z internetowych komunikatorów w Kraju Środka korzysta zaś już 82,67 mln Chińczyków. To jednocześnie ogromnie dużo i ogromnie mało.

Oczywiście mówiąc, że takie zastosowanie internetu przez naród liczący prawie 1,3 mld osób, jest popularne, należy zachować proporcję: jedynie 103 mln Chińczyków korzysta z internetu, z czego jedynie 82,67 mln z różnej maści komunikatorów.

Równocześnie - ze względu na liczbę mieszkańców Chin - owe 7,9% obywateli, którzy korzystają z internetu sprawia, że kraj ten jest drugim pod względem ilości użytkowników internetu. Wyprzedzają je jedynie Stany Zjednoczone, gdzie z internetu korzysta ponad 203 mln obywateli, stanowiąc 68,7% ogólnej populacji kraju.

Analysys International opublikowała w styczniu dane o tempie przyrostu nowych użytkowników internetowych komunikatorów. W 2003 roku było ich 40,25 mln. Od tego czasu wzrost w kolejnych latach wynosił odpowiednio 16,6%, 33,7%, 31,8%. Na bieżący rok wzrost ma być nieco niższy, bo 25%. W efekcie jeszcze pod koniec tego roku według prognoz Shanghai iResearch z kwietnia 2005 aż 103,34 mln Chińczyków będzie korzystać z komunikatorów. Prognoza międzynarodowej firmy badawczej jest mniej optymistyczna, bo przewiduje, że liczbę 100 mln użytkowników komunikatory osiągną dopiero w 2008 roku.

Najpopularniejszym jest zupełnie nieznany Tencent QQ, z którego korzysta aż 79,6% użytkowników komunikatorów. Wszystkie pozostałe to w porównaniu z nim płotki. Drugi pod wzgledem popularności to MSN Messenger, z którego korzysta 10,08% w tej grupie. Ze Skype'a korzysta 1,35% użytkowników takich aplikacji.