Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Potęga klików - reklama w wyszukiwarkach internetowych

CPC, PPA, CTR, AdKontekst, AdWords... to tylko niektóre z pojęć występujących w marketingu w wyszukiwarkach internetowych (Search Engine Marketing). Ze względu na mnogość systemów i rozwiązań SEM stał się właściwie odrębną dziedziną wiedzy. Co oznaczają te wszystkie nazwy? Jakie są modele opłat za reklamę w wyszukiwarkach? Czym są systemy kontekstowe? Z jakich wyszukiwarek korzysta się w Polsce? Dzięki temu tekstowi uporządkujesz swoją wiedzę na temat SEM.

Poplątanie z poklikaniem

Każdy słyszał, każdy widział - nie każdy wie, z czym to się je. Przez ostatnie lata wyszukiwarki internetowe rozbudowywały swoje oferty reklamowe, nie zawsze dbając o zachowanie przejrzystości terminologii. Osoba niezorientowana w temacie, nawet znająca się na tradycyjnym marketingu, może poczuć się lekko zagubiona w gąszczu pojęć, często używanych naprzemiennie i z małą konsekwencją. Linki sponsorowane, AdSense, AdKontekst, AdWords, boksy reklamowe, AdSearch... Do tego te wszystkie CPC, PPCall, CPM, PPA, CTRy i konwersje. Ostatnio dołączyły jeszcze linki telefoniczne i śródtekstowe, oraz reklamy gadżetowe Google, tzw. widgety.

W dodatku, panele tworzone przez wyszukiwarki, chociaż ciągle udoskonalane, nadal nie są idealne i znacznie różnią się od siebie nawzajem... Rzecz zdecydowanie wymaga systematyzacji w zakresie terminologii, modeli rozliczeń i nazw usług oferowanych przez wyszukiwarki...

Kroimy tort

W artykule skupimy się jedynie na wyszukiwarkach w Polsce najpopularniejszych, czyli Google.pl, Szukaj.Onet.pl oraz współpracujących ze sobą Netsprint.pl i Szukaj.WP.pl.

Dlaczego tylko na tych? Ze względu na statystyki (Gemius, Ranking.pl, 27.11 - 03.12.2007). Głównym graczem na polskim rynku jest bowiem Google, posiadające 88,8% wyszukiwarkowego tortu. Kolejne są Onet (4,7%) oraz WP (2,8%), a za nimi dopiero MSN (1,2%) czy Interia (0,9%). Yahoo!, chociaż silne na świecie (około 22% rynku w stosunku do 48% Google) w Polsce praktycznie nie jest używane, przez co nie oferuje u nas usług reklamowych.

Jak widać, dla konkurentów Google zostają tylko okruchy, ale warto się o nie bić. Jak podaje IAB, w 2006 roku wydatki na reklamę w wyszukiwarkach wyniosły 60 mln zł. W roku 2007 110 mln zł. A w przyszłym roku będzie to już 190 mln zł. Wyszukiwarkowy tort rośnie jak na drożdżach.

Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New replica rolex watches are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.