Potęga klików - reklama w wyszukiwarkach internetowych

Systemy kontekstowe

Google AdSense

Oprócz reklam w wynikach wyszukiwania, wyszukiwarki oferują także wyświetlanie reklam kontekstowych. Są to reklamy publikowane na stronach internetowych, które należą do programu partnerskiego danej wyszukiwarki. Reklama jest dobierana do danej strony poprzez kryterium zbieżności tematycznej - czyli przez kontekst. Stąd nazwa. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, programem partnerskim Google skierowanym do reklamobiorców jest AdSense. To najbardziej rozbudowana sieć partnerska w Polsce. Oferuje wiele zaawansowanych funkcji technicznych pomagających w zarządzaniu kampaniami. Oprócz reklam tekstowych, AdSense oferuje także możliwość wyświetlania reklam graficznych, wideo oraz flash. Do tego, dzięki zaawansowanym opcjom targetowania reklam, system pozwala bardzo precyzyjnie dotrzeć do potencjalnych klientów. Gdy do tego dodamy kilka dostępnych modeli rozliczeń (za kliknięcie, za tysiąc wyświetleń oraz za akcję) otrzymamy potężne narzędzie reklamowe.

OnetKontekst i AdKontekst oraz AdSearch

Program partnerski kierowany do reklamobiorców chcących udostępnić powierzchnie reklamową na swoich stronach posiadają także Onet i Netsprint / WP. Program Onetu nosi nazwę OnetKontekst. Program partnerski Netsprint i WP nazywa się AdKontekst. Oba te systemy oferują mniej zaawansowanych funkcji od swojego konkurenta - Google. Oba mają także mniejszy zasięg, jednak jako uzupełnienie kampanii prowadzonej w Google sprawują się znakomicie, pozwalając dotrzeć do tych osób, które z Google nie korzystają.

Dla porządku wypada wspomnieć w tym miejscu także o systemie AdSearch. Jest to program dla reklamodawców pozwalający na wyświetlanie linków sponsorowanych oraz boksów reklamowych w wynikach wyszukiwania Interii. Reklamy można wyświetlać także w sieci kontekstowej Interii, jednak program dla reklamobiorców nie posiada osobnej marki i jest dostępny ze strony adsearch.pl.

SmartLink

Z serwisów oferujących reklamę kontekstową na rynku polskim warto jeszcze wymienić SmartContext należący do ARBOmedia. Nie jest to wyszukiwarka, dlatego nie prezentuję ich oferty szczegółowo, jednak kilka słów na ten temat, warto tu napisać. Szczególnie ze względu na SmartLink - linki śródtekstowe. Są to linki pojawiające się pod słowem kluczowym znajdującym się w treści serwisu reklamującego. Po ustawieniu kursora myszki nad takim słowem użytkownikowi wyświetla się w małym okienku reklama.

Podobny rodzaj linków dostępny jest także w Google, ale tylko w rozliczeniu PPA, które jest jeszcze w fazie testów i nie zostało na razie udostępnione publicznie (więcej o metodach rozliczeń w dalszej części artykułu).

Potęga klików - reklama w wyszukiwarkach internetowych

SmartLink - reklama śródtekstowa, pojawiająca się po ustawieniu kursora na słowie kluczowym.