Potęga klików - reklama w wyszukiwarkach internetowych

Wyszukiwarkowe usługi reklamowe - nazewnictwo

Zacznijmy od podstaw - ustalmy, jak nazywają się usługi oferowane przez poszczególne wyszukiwarki. Jest to konieczne, ponieważ ze względu na różne nazewnictwo podobnych usług, często są one ze sobą mylone.

AdWords i AdSense

Google oferuje usługi pod nazwami AdWords (dla reklamodawców) oraz AdSense (dla reklamobiorców, czyli właścicieli powierzchni reklamowych w postaci stron WWW). Nazwy te, dość do siebie podobne, często są ze sobą mylone, w dodatku obie usługi wzajemnie się przenikają i są właściwie dwiema stronami tego samego systemu reklamowego.

AdWords obsługuje zarówno reklamy w wyszukiwarce, jak i w partnerskich serwisach internetowych. AdSense jest z kolei systemem pozwalającym m.in. na samodzielne przystosowanie strony internetowej do wyświetlania reklam.

Linki sponsorowane, boksy reklamowe i boksy sponsorowane

Większe zamieszanie wprowadzają Onet wraz z duetem Netsprint / WP. Wiele osób wymiennie stosuje pojęcia link sponsorowany, link tekstowy, boks reklamowy czy boks sponsorowany. Nie jest to jednak takie proste. Linki sponsorowane są wyświetlane przez Onet i Netsprint / WP w wynikach wyszukiwania u góry (nad wynikami organicznymi). Przy czym w Onecie opłaca się je w modelu PPM (opłata za tysiąc wyświetleń) a Netsprint, oprócz PPM, udostępnia także model PPC (opłata za kliknięcie). Koszt kliknięcia jest tu jednak stały, ustalany przez algorytm biorący pod uwagę branżę oraz wysokość budżetu.

Natomiast boksy reklamowe (na Netsprint.pl) i boksy sponsorowane (na Onet.pl) wyświetlają się na prawo od wyników organicznych i są opłacane w modelu PPC (opłata za kliknięcie). Boksy bywają czasem wyświetlane także nad wynikami organicznymi, ale tylko wtedy, gdy jest akurat wolne miejsce, a dany boks ma odpowiednie CTR i CPC.

Potęga klików - reklama w wyszukiwarkach internetowych

Reklamy wyświetlane przez Onet dla hasła "marketing".

Jeszcze inaczej sprawa wygląda w AdWords. W wynikach wyszukiwania Google, nazwa linki sponsorowane pojawia się zarówno przy reklamach wyświetlanych nad wynikami organicznymi, jak i przy tych wyświetlanych po prawej stronie wyników organicznych. Przy czym jedne i drugie są rozliczane w modelu PPC (opłata za kliknięcie), a o pozycji nad wynikami decyduje CTR, CPC i kilka innych czynników składających się na wynik jakościowy danej reklamy.

Potęga klików - reklama w wyszukiwarkach internetowych

Reklamy wyświetlane przez Google dla hasła "marketing". Na górze oraz po prawej - linki sponsorowane.

Co ciekawe, w panelu Google AdWords, służącym do zarządzania kampaniami SEM, nie znajdziemy nigdzie określenia link sponsorowany. Tutaj - dla odmiany - stosowane jest określenie reklama tekstowa.

Potęga klików - reklama w wyszukiwarkach internetowych

Fragment panelu Google AdWords pozwalający dodać do danej kampanii kolejną reklamę, np. tekstową.

Podobna niespójność występuje także w wewnętrznym nazewnictwie Onetu. Na rysunku 1 widzieliśmy po prawej boks sponsorowany. Nazwy tej nie spotkamy jednak na stronie boksy.onet.pl - tam stosowany jest termin OnetBoksy. Większą konsekwencję w nazewnictwie wykazują Netsprint i WP - obie firmy stosują nazwę boks reklamowy, chociaż na stronach Wirtualnej Polski można się spotkać również z nazwą WPboksy.

Podsumowując... Zarówno boksy sponsorowane (OnetBoksy) jak i boksy reklamowe (WPboksy) są reklamami tekstowymi, wyświetlanymi po prawej od wyników organicznych (czasem także nad nimi) i rozliczanymi w modelu PPC. Linki sponsorowane natomiast, zarówno w Onecie, jak i w Netsprincie, są reklamami tekstowymi, wyświetlanymi nad wynikami organicznymi i rozliczanymi w modelu PPM (Onet i Netsprint) lub PPC (Netsprint). Z kolei linki sponsorowane Google (i te na górze i te po prawej) są reklamami tekstowymi rozliczanymi w modelu PPC.

Potęga klików - reklama w wyszukiwarkach internetowych

Reklamy wyświetlane przez Netsprint dla hasła "marketing". Po lewej - link sponsorowany, po prawej – boks reklamowy.

Linki telefoniczne i teleboksy

Polskie wyszukiwarki oferują również reklamy telefoniczne. Są to OnetTeleboksy w Onecie oraz linki telefoniczne w Netsprint.pl i Wirtualnej Polsce. Dokładniej je omówię, przy modelach rozliczeń.