Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Potęga klików - reklama w wyszukiwarkach internetowych

Wyszukiwarkowe usługi reklamowe - nazewnictwo

Zacznijmy od podstaw - ustalmy, jak nazywają się usługi oferowane przez poszczególne wyszukiwarki. Jest to konieczne, ponieważ ze względu na różne nazewnictwo podobnych usług, często są one ze sobą mylone.

AdWords i AdSense

Google oferuje usługi pod nazwami AdWords (dla reklamodawców) oraz AdSense (dla reklamobiorców, czyli właścicieli powierzchni reklamowych w postaci stron WWW). Nazwy te, dość do siebie podobne, często są ze sobą mylone, w dodatku obie usługi wzajemnie się przenikają i są właściwie dwiema stronami tego samego systemu reklamowego.

AdWords obsługuje zarówno reklamy w wyszukiwarce, jak i w partnerskich serwisach internetowych. AdSense jest z kolei systemem pozwalającym m.in. na samodzielne przystosowanie strony internetowej do wyświetlania reklam.

Linki sponsorowane, boksy reklamowe i boksy sponsorowane

Większe zamieszanie wprowadzają Onet wraz z duetem Netsprint / WP. Wiele osób wymiennie stosuje pojęcia link sponsorowany, link tekstowy, boks reklamowy czy boks sponsorowany. Nie jest to jednak takie proste. Linki sponsorowane są wyświetlane przez Onet i Netsprint / WP w wynikach wyszukiwania u góry (nad wynikami organicznymi). Przy czym w Onecie opłaca się je w modelu PPM (opłata za tysiąc wyświetleń) a Netsprint, oprócz PPM, udostępnia także model PPC (opłata za kliknięcie). Koszt kliknięcia jest tu jednak stały, ustalany przez algorytm biorący pod uwagę branżę oraz wysokość budżetu.

Natomiast boksy reklamowe (na Netsprint.pl) i boksy sponsorowane (na Onet.pl) wyświetlają się na prawo od wyników organicznych i są opłacane w modelu PPC (opłata za kliknięcie). Boksy bywają czasem wyświetlane także nad wynikami organicznymi, ale tylko wtedy, gdy jest akurat wolne miejsce, a dany boks ma odpowiednie CTR i CPC.

Potęga klików - reklama w wyszukiwarkach internetowych

Reklamy wyświetlane przez Onet dla hasła "marketing".

Jeszcze inaczej sprawa wygląda w AdWords. W wynikach wyszukiwania Google, nazwa linki sponsorowane pojawia się zarówno przy reklamach wyświetlanych nad wynikami organicznymi, jak i przy tych wyświetlanych po prawej stronie wyników organicznych. Przy czym jedne i drugie są rozliczane w modelu PPC (opłata za kliknięcie), a o pozycji nad wynikami decyduje CTR, CPC i kilka innych czynników składających się na wynik jakościowy danej reklamy.

Potęga klików - reklama w wyszukiwarkach internetowych

Reklamy wyświetlane przez Google dla hasła "marketing". Na górze oraz po prawej - linki sponsorowane.

Co ciekawe, w panelu Google AdWords, służącym do zarządzania kampaniami SEM, nie znajdziemy nigdzie określenia link sponsorowany. Tutaj - dla odmiany - stosowane jest określenie reklama tekstowa.

Potęga klików - reklama w wyszukiwarkach internetowych

Fragment panelu Google AdWords pozwalający dodać do danej kampanii kolejną reklamę, np. tekstową.

Podobna niespójność występuje także w wewnętrznym nazewnictwie Onetu. Na rysunku 1 widzieliśmy po prawej boks sponsorowany. Nazwy tej nie spotkamy jednak na stronie boksy.onet.pl - tam stosowany jest termin OnetBoksy. Większą konsekwencję w nazewnictwie wykazują Netsprint i WP - obie firmy stosują nazwę boks reklamowy, chociaż na stronach Wirtualnej Polski można się spotkać również z nazwą WPboksy.

Podsumowując... Zarówno boksy sponsorowane (OnetBoksy) jak i boksy reklamowe (WPboksy) są reklamami tekstowymi, wyświetlanymi po prawej od wyników organicznych (czasem także nad nimi) i rozliczanymi w modelu PPC. Linki sponsorowane natomiast, zarówno w Onecie, jak i w Netsprincie, są reklamami tekstowymi, wyświetlanymi nad wynikami organicznymi i rozliczanymi w modelu PPM (Onet i Netsprint) lub PPC (Netsprint). Z kolei linki sponsorowane Google (i te na górze i te po prawej) są reklamami tekstowymi rozliczanymi w modelu PPC.

Potęga klików - reklama w wyszukiwarkach internetowych

Reklamy wyświetlane przez Netsprint dla hasła "marketing". Po lewej - link sponsorowany, po prawej – boks reklamowy.

Linki telefoniczne i teleboksy

Polskie wyszukiwarki oferują również reklamy telefoniczne. Są to OnetTeleboksy w Onecie oraz linki telefoniczne w Netsprint.pl i Wirtualnej Polsce. Dokładniej je omówię, przy modelach rozliczeń.

Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New replica rolex watches are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.