Portret polskiego Internauty

Jakie marki produktów elektroniki użytkowej są obecnie na szczycie popularności wśród polskich internautów? Odpowiedź na to pytanie daje zestawienie i analiza zapytań użytkowników do wyszukiwarek.

Portret polskiego Internauty
Przedstawione poniżej wyniki oparte są na badaniach prowadzonych w październiku przez serwis NetSprint.pl na bazie ponad 4 mln zapytań zadanych przez prawie 300 tys. użytkowników Internetu. Dane te są cenną informacją na temat preferencji polskich internautów.

Specyfika branży elektronicznej i komputerowej utrudnia jednak jednoznaczną interpretacjeę zgromadzonych przez NetSprint.pl danych. Wynika to z faktu, że jedna firma produkuje szeroki asortyment produktów, np. twarde dyski, głośniki, klawiatury, monitory, nagrywarki itd. Dlatego też nie jest możliwa jednoznaczna ocena jakiego produktu dokładnie szuka internauta wpisując w wyszukiwarce nazwę firmy. Zdaniem Artura Banacha ze spółki NetSprint, największą wartość poznawczą ma zatem łączne zestawienie wszystkich producentów w interesującym nas sektorze. Palmę pierwszeństwa w tej kategorii niepodważalnie dzierży elektroniczny gigant z kraju kwitnącej wiśni – Sony. Jako lider w tej kategorii, otrzymał względną wartość 100%. Liczba procentów przy kolejnych producentach oznacza natomiast odsetek zapytań w stosunku do ilości zapytań o lidera w danej kategorii. Na drugim miejscu, choć daleko za Sony, znalazł się więc Canon (58%). Kolejne miejsca to Hewlett Packard i Philips (obie firmy po 49%). Niedaleko za nimi (46%) znalazł się Panasonic i Samsung (40%). Na kolejnych miejscach są: Pioneer (35%), LG (31%), Toshiba (30%). Pozostałe firmy (patrz poniższy wykres) nie przekroczyły poziomu 20% liczby zapytań.

Portret polskiego Internauty

Jeżeli natomiast chodzi o poszczególne kategorie sprzętu, to wśród producentów drukarek klasyfikacja prezentuje się następująco Canon (100%), HP (85%), Panasonic (79%), Epson (34%), Oki (21%).

Wśród producentów monitorów pierwsze miejsce należy, podobnie jak w "klasyfikacji generalnej" do Sony (100%). Dalej plasują się Philips (49%), Samsung (40%), LG (31%) oraz Daewoo (27%).

Skanery. Internauci znów najczęściej pytali o produkty Canona (100%), następnie o HP (85%), Epsona (34%), Plusteka (18%) oraz o Microteka (6%).

Największym zainteresowaniem cieszą się dyski twarde Samsunga (100%), IBM (35%), Hitachi (10%), Seagate (8%) oraz Maxtora (5%).

Ati (100%), to najpopularniejsze wśród polskich Internautów karty graficzne. Dalej plasują się następujące marki: Asus (95%), Pinnacle (25%), Matrox (24%) oraz Prolink (20%).

Z kart muzycznych, największym zainteresowaniem cieszą się produkty Creative (100%), Oem (28%) oraz Terratec (9%).

CD-ROMy – znów najwięcej zapytań o produkty Samsunga (100%), dalej LG (78%), oraz Teac (8%). Pierwsze miejsce zajmuje Samsung także w kategorii napędów DVD, znów (100%). Dalej są Pioneer (87%) oraz LG (78%).

I ostatnia kategoria – procesory: Celeron i Pentium Intela, odpowiednio 40 i 23% zapytań, oraz Athlon i Duron firmy AMD po 47 i 23%.

Wyszukiwarka NetSprint jest dostępna już na 54 serwisach internetowych (w tym NetSprint.pl, Interia.pl, Hoga.pl, Panorama Firm, Internetia.pl, Pcworld.pl, Biznesnet.pl, GSMonline i wiele innych). Każdego dnia obsługuje ponad 150 tys. zapytań.