Poniedziałkowy Przegląd Prasy

Wbrew minorowym nastrojom ekonomistów na świecie analitycy PwC w jasnych barwach widzą rozwój rynku internetowego w najbliższych latach.

PULS BIZNESU

Optimus: II kwartał pod znakiem strat

Według nie potwierdzonych jeszcze informacji strata operacyjna Optimusa w II kw. br. może sięgnąć 20 mln zł. Przedstawiciele spółki nie chcą komentować tych domysłów przed zakończeniem okresu obrachunkowego, ale przypominają, że na rynku panuje recesja. Jednak II kw. 2001 r. Optimus zakończy znacznie lepszym wynikiem finansowym niż I kw., dzięki korzystnej umowie leasingowej nieruchomości spółki. (s.3)

Fundusze mają własny pomysł na Elektrim

Akcjonariusze mniejszościowi oczekują przede wszystkim porozumienia z inwestorem strategicznym a dopiero potem zmian personalnych, restrukturyzacji holdingu i redukcji kosztów działania. Fundusze posiadające udziały w Elektrimie nie faworyzują ani Deutsche Telekom, ani Vivendi. Potencjalny partner musi zagwarantować: płatność za udziały w gotówce (zbliża się bowiem termin wykupu za 440 mln EUR obligacji poprzednich emisji), bezpośredni udział funduszy w telekomunikacyjnym podmiocie holdingu i zabezpieczenie holdingu przed sądowymi roszczeniami przegranego rywala. (s.8)

Ciech uruchomił już rynek internetowy

Serwis Chemia.com będzie przede wszystkim platformą transakcyjną dla przemysłu chemicznego, ale także witryną informacyjną. Właściciel - Ciech - liczy na dochody z tytułu abonamentu od użytkowników platformy, sprzedaży powierzchni reklamowej i pośrednictwa w sprzedaży usług finansowych i logistycznych. Ciech liczy, że obrót na platformie za trzy lata wyniesie 30% całego obrotu w branży chemicznej. Witryna, w którą zainwestowano kilka milionów dolarów, osiągnie rentowność pod koniec przyszłego roku. (s.24)

PARKIET

MCI dołuje

Kurs funduszu w ciągu 4 miesięcy spadł o 70%. Zarząd firmy nie widzi istotnych przyczyn takiej przeceny akcji. Mogła ją spowodować sprzedaż dużych pakietów akcji przez jednego z akcjonariuszy - Howella. Do dalszych spadków kursu przyczyniłaby się planowana emisja obligacji zamiennych (warta 40 mln zł), z których zarząd MCI jednak zrezygnował. Swoje działania w bieżącym roku zamierza finansować ze środków własnych i sprzedaży udziałów w spółkach portfelowych. (s.3)

Internet wyznacza kierunek rozwoju

Analitycy PricewaterhouseCoopers przewidują rozwój rynku medialnego w najbliższych latach. Ich zdaniem zwolnienie gospodarcze będzie przejściowe i pozwoli uporać się szybciej z nadwyżkami produkcyjnymi. Spośród wszystkich mediów najszybciej będzie się rozwijał Internet i przychody z niego będą wzrastały średnio o 17,5% rocznie. Rozwijać się będzie także rynek radiowy i telewizyjny a znacznie słabiej wydawniczy. Polski rynek reklamy internetowej w 2001 r. analitycy PwC szacują na 30 mln USD w br., na 50 mln USD w 2002 r. i na 75 mln USD w 2003 r. Dla porównania w roku ubiegłym oceniali go na 18 mln USD. (s.13)