Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Ponad 30% sklepów internetowych w Polsce narusza zbiorowe interesy konsumentów

Ponad 30% polskich sklepów internetowych posiada w swoich regulaminach klauzule niedozwolone z rejestru prowadzonego przez prezesa UOKiK - wynika z badania przeprowadzonego na grupie 1000 polskich sklepów internetowych przez serwis KlauzuleNiedozwolone.pl.

"Gdy rozmawialiśmy z właścicielami sklepów internetowych, okazywało się, że bardzo wielu z nich nie jest świadomych tego, że w ich regulaminie występują takie klauzule ani jakie zagrożenie finansowe to dla nich stanowi" - mówi współtwórca serwisu KlauzuleNiedozwolone.pl Rafał Bugajski. I dodaje, że posiadanie klauzuli niedozwolonej w regulaminie jest bardzo ryzykowne. Po pierwsze stosowanie takiego regulaminu może zostać uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, co wiążę się z kolei z ryzykiem nałożenia na przedsiębiorcę kary pieniężnej w wysokości nawet do 10 % przychodu za poprzedni rok rozliczeniowy.

Ponadto przedsiębiorcę, który świadomie lub nieświadomie posiada klauzule abuzywne w swoim regulaminie może pozwać każdy potencjalny konsument. W wypadku niekorzystnego dla przedsiębiorcy wyroku ponosi on koszty publikacji wyroku w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (0,70 zł za jeden znak, średnio ok. 1500 złotych za jeden wyrok) oraz najczęściej koszty zastępstwa procesowego (co najmniej 360 zł + VAT). Obecnie w rejestrze UOKiK jest blisko 2600 klauzul niedozwolonych i średniorocznie dochodzi 300 nowych, co sprawia, że przedsiębiorca powinien regularnie sprawdzać, czy jakiś zapis w jego regulaminie nie został uznany nagle za klauzulę niedozwoloną.

Badanie przeprowadzono we wrześniu tego roku na losowo wybranych sklepach internetowych w różnych kategoriach i dotyczyło występowania klauzul niedozwolonych, inaczej zwanych abuzywnymi, znajdujących się w rejestrze prowadzonym przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Regulaminy sklepów były badane za pomocą automatycznej wyszukiwarki klauzul niedozwolonych KlauzuleNiedozwolone.pl.