Polskie serwisy społecznościowe pod lupą - relacja z konferencji CommunityStandard 2008

Jak i czy badać społecznościowy internet?

W panelu dyskusyjnym udział wzięli: Michał Brański - członek zarządu o2.pl, Andrzej Garapich - prezes spółki Polskie Badania Internetu, Arkadiusz Kustra - kierownik zespołu badań i analiz, pion internet, Agora, Rafał Agnieszczak - prezes zarządu Interaktywna, Dominik Kaznowski - pełnomocnik zarządu ds. business development, Nasza Klasa, Krzysztof Sobieszek - manager, MindShare. Rozmową kierował Marcin Pery, kilkuletni wice prezes firmy badawczej Gemius, obecnie na stanowisku prezesa zarządu Redefine.

Internet się zmienia. Od 2004 r. kiedy cztery najważniejsze portale (Onet.pl, Wp.pl, Interia.pl, Gazeta.pl) oraz Rzeczpospolita powołały spółkę PBI, metodologia badań internetu pozostaje w zasadzie bez zmian. Moderujący dyskusję Marcin Pery podkreślał, że tak szybko zmieniającemu się medium powinna towarzyszyć ewolucja metod badania. Obrońcami Megapanelu byli Andrzej Garapich oraz Michał Brański, którego portal nie należy do konsorcjum spółek zrzeszonych w Polskich Badaniach Internetu. Największym krytykiem "starego ładu" okazał się Rafał Agnieszczak.

Nowy prezes Nasej klasy - Arek Pernal

Nowy prezes Nasej klasy - Arek Pernal

Czy konieczna jest przebudowa metodologii badawczej, tak by optymalnie mierzyła ruch na serwisach społecznościowych (coś więcej niż liczba real users, page views i średni czas spędzony na witrynie, odejście od wyłącznie uśrednianych danych)?. Czy też może traktować społecznościówki jak wszystkie inne witryny i pozostać przy dotychczasowym sposobie obrazowania ruchu? Czy i jak mierzyć obszar mobile i wideo, co z treściami embedowanymi i wzrastającą popularnością widgetów wymykających się wszelkim statystykom?

Krzysztof Sobieszek już na wstępie dyskusji zaznaczył, aby nie traktować tej dyskusji w kategorii portale vs społecznościówki, lecz aby wspólnie zastanowić się co w omawianym obszarze można zrobić. Michał Brański z typową dla siebie "siłą spokoju" zadeklarował, iż wg niego kwestionowanie Megapanelu jest tematem zastępczym, postulował o większe poszanowanie spuścizny Megapanelu, gdyż bez tego badania, polski internet byłby w całkiem innym miejscu i momencie rozwoju niż jest obecnie. Arkadiusz Kustra zwrócił uwagę na trudność badania cech typowych dla społeczności: rozkład i głębokość relacji, centralizację aktywności, analizę długiego ogona biernych obserwatorów. Dominik Kaznowski podkreślił brak w istniejącym standardzie narzędzi mierzących mobile i wideo, a Marcin Pery stwierdził, że nie uwzględnianie w obecnych badaniach popularności embedów i widgetów całkowicie zafałszowuje obraz współczesnej sieci.

Najgłośniej i najodważniej swoje niezadowolenie z jakości Megapanelu deklarował właściciel Fotka.pl. Przekonywał on do wprowadzenia innego standardu prezentowania danych w Megapanelu, lepiej opisującego specyfikę serwisów społecznościowych i tym samym ułatwiającego decyzję planerów i reklamodawców o ulokowaniu swych budżetów reklamowych. Kto w internecie planuje miesięczne kampanie reklamowe? - pytał Agnieszczak argumentując swój postulat tygodniowej prezentacji danych z badania, dodając iż niewątpliwie wpłynęłoby to na wzrost stopnia ich aktualności. Agnieszczak, z którym w tej kwestii zgodził się również Dominik Kaznowski, prognozował również wzrost znaczenia i użyteczności innych narzędzi badawczych (m.in. Google Ad Planner).

Marek Soból, dyrektor ds. platform w departamencie architektury i rozwoju produktu, Onet

Marek Soból, dyrektor ds. platform w departamencie architektury i rozwoju produktu, Onet

Kiedy po burzliwej wymianie zdań przez panelistów z sali padło proste pytanie: czy coś się w tej kwestii zmieni, sytuacja została nagrodzona brawami pozostałych uczestników konferencji. Paneliści w jednej kwestii byli zgodni: nie należy tworzyć nowego, opozycyjnego do Megapanelu standardu badań (standard bowiem jest jeden - co zauważył ktoś z publiczności nawiązując do hasła Internet Standard).

Dyskusję wymownie zakończył Andrzej Garapich prostym stwierdzeniem i pytaniem zarazem. Najbardziej popularne polskie witryny to: google, allegro, onet - żadnej z tych witryn Megapanel do zarabiania pieniędzy nie jest potrzebny. I Nasza Klasa - podobnie do pozostałych liderów stawki - powinna się po prostu zastanowić jak robić równie dużą fortunę bez Megapanelu...