Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Polska krajem SMSów

Dział Consumer & Enterprise Lab koncernu Ericsson przeprowadził badania konsumenckie polskiego rynku telekomunikacyjnego. Według analityków firmy użytkownicy telefonów komórkowych w naszym kraju ponad dwukrotnie częściej wysyłają krótkie wiadomości tekstowe (SMSy) niż obywatele innych europejskich państw.

W ramach badań konsumenckich przeprowadzono 1,5 tys. wywiadów, na grupie osób w wieku 15-69 lat. Według Ericssona wyniki ankiet można przełożyć na opinie 28 mln Polaków. Badania terenowe odbywały się w kwietniu br.

Prawie połowa respondentów (46 proc.) posiada zarówno telefon komórkowy, jak i stacjonarny. Do używania jedynie telefonów komórkowych przyznało się 27 proc. badanych. Jedynie 9 proc. ankietowanych nie ma żadnego aparatu.

Polacy rozmawiają przez telefony komórkowe średnio przez 15 minut dziennie (wliczając w to połączenia służbowe i prywatne). Dla porównania - w Wielkiej Brytanii są to 33 minuty, w USA aż 74 minuty. Średnia ogólna (biorąc pod uwagę wszystkie badane przez Ericssona państwa) wynosi 30 minut.

Użytkownicy telefonów komórkowych w Polsce przywiązują dużą wagę do optymalizacji kosztów wykonywanych połączeń, dlatego też preferowane są te dokonywane z "komórki na komórkę" (z wykorzystaniem darmowych minut i tej samej sieci). Liczba połączeń z numerami stacjonarnymi jest znacznie mniejsza.

Według analiz Consumer & Enterprise Lab w naszym kraju istnieje grupa osób, szacowana na ok. 21 proc., która nie jest i nie będzie zainteresowana zakupem telefonu komórkowego. Są to zwykle ludzie z przedziału wiekowego 45-69 lat (w tym emeryci), którzy nie dysponują odpowiednią wiedzą dotyczącą technologii mobilnych lub po prostu nie potrzebują korzystać z tego typu rozwiązań.

W Polsce jedną z najbardziej popularnych usług sieci komórkowych jest wysyłanie SMSów. Szacunki Ericssona mówią, iż wysyłamy ich ponad 6 dziennie, podczas gdy na innych, bardziej dojrzałych rynkach (np. Wielka Brytania) wartość ta oscyluje wokół 4. Otrzymując krótką wiadomość tekstową Polacy w większości (57 proc.) również odpowiadają SMSem, a jedynie 17 proc. dzwoni do autora tekstu.

Najwięcej zwolenników nowoczesnych technologii multimedialnych znajduje się w grupie osób stosunkowo młodych (15-29 lat). Badania wskazują, że 23 proc. Polaków korzysta z takich funkcjonalności telefonów komórkowych jak przesyłanie MMSów czy obrazów ruchomych, plików dźwiękowych itp.

Cały czas rośnie także liczba użytkowników Internetu (38 proc. Polaków korzysta z Sieci przynajmniej raz w miesiącu). Wzrasta także zapotrzebowanie na dostęp szerokopasmowy i posiadanie stałych łącz internetowych. W Polsce duża popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju komunikatory i serwisy pozwalające w czasie rzeczywistym rozmawiać ze sobą. W tego typu rozrywkach zdecydowanie dominują mężczyźni ("czatuje" 85 proc. z nich, podczas, gdy wśród kobiet odsetek ten wynosi 68 proc.). Kobiety częściej zaś czytają i zakładają blogi internetowe.