Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Polska branża e-commerce ma się dobrze (tylko czy cała?)

Jak wynika z opublikowanego przez Praktycy.com raportu "E-commerce w Polsce 2009", nastroje w polskiej branży e-commerce są bardzo optymistyczne - aż 7 na 10 sklepów jest zadowolonych z wyników finansowych osiągniętych w 2008 roku, a 80% respondentów spodziewa się jeszcze lepszych wskaźników w 2009 roku! Szkopuł w tym, że badaniem objęto tylko 125 sklepów, również tych największych.

Większość przebadanych sklepów (59%) zanotowała wzrost ruchu na stronie internetowej w I kwartale 2009 r. Rosnące zainteresowanie ofertą e-sklepów przekłada się na wyniki finansowe: 7 na 10 sklepów jest usatysfakcjonowana wynikami finansowymi osiągniętymi w zeszłym roku. Najważniejsze jednak są liczby: 1/3 z badanych (32%) zanotowała w zeszłym roku przychody przekraczające 1 milion złotych rocznie, w tym 16% większe niż 5 milionów złotych. Czyż nie wygląda to bardzo różowo?

Zanim zapoznamy się z dalszymi wynikami raportu, warto zwrócić uwagę na metodologię jaką przyjęli twórcy badania. Dane do raportu "E-commerce w Polsce 2009" zostały zebrane od bardzo niewielu, bo tylko 125 polskich sklepów internetowych. Według Instytutu Logistyki i Magazynowania, jeszcze pod koniec 2007 roku w Polsce sprzedaż prowadzona była przez niemniej niż 5 tys. sklepów internetowych (nie wliczając w to podmiotów sprzedających usługi czy produkty elektroniczne, jak np. Nexto.pl). Trudno w takim przypadku uznać, by dane prezentowane przez raport "E-commerce w Polsce 2009" były reprezentatywne dla ogółu polskich e-sklepów. Co więcej badanie "E-commerce w Polsce 2009" objęło m.in. sklepy Merlin.pl, Agito.pl, Komputronik.pl, Morele.net, Kolporter.pl, Neo24.pl. Z pewnością udział tych właśnie, dużych podmiotów branży e-commerce zdecydowanie wpłyną na wysokość podanych w raporcie przychodów.

Prognozy dla przebadanych sklepów są bardzo optymistyczne - 8. na 10. respondentów spodziewa się lepszych wyników finansowych w tym roku. Co ważne, aż 91% badanych ma pewność, że obroty sklepu nie spadną w tym roku!

Polska branża e-commerce ma się dobrze (tylko czy cała?)

Ile osób jest zatrudnionych w Państwa sklepie?

O dobrej kondycji przebadanych e-sklepów świadczy także poziom wydatków na marketing, które zwyczajowo w trakcie kryzysu są zdecydowanie redukowane. Aż 8% badanych przez Praktycy.com sklepów wydaje ponad 30% rocznego przychodu na budżet marketingowy, a co czwarty respondent przeznacza na to działanie od 10 do 30%.

Marketing przebadanych sklepów internetowych, co zrozumiałe, ogranicza się do działań promocyjnych prowadzonych przede wszystkim w internecie. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się marketing realizowany w wyszukiwarkach internetowych - najpopularniejszym sposobem promowania się przez e-sklepy jest pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach, stosowane przez 81% badanych sklepów. Zaskakuje jednak planowany spadek popularności SEO - w roku obecnym o 4%. Drugim najpopularniejszym sposobem promocji są linki sponsorowane w wyszukiwarkach internetowych, które cieszą się stałą popularnością wśród 64% przebadanych sklepów.

Mimo nie wielkiej liczby zbadanych sklepów, prognozy na najbliższy rok mogą wprawiać właścicieli sklepów internetowych w dobry nastrój. W raporcie Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego oszacowano wartość polskiego rynku e-commerce w zeszłym roku na 11 miliardów zł. W 2009 roku handel elektroniczny ma osiągnąć wartość 13 miliardów zł.

Pełny raport: "E-commerce w Polsce 2009"