Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Polscy internauci gotowi płacić za treści

Jak mówi raport doradczej firmy KPMG, polscy konsumenci mediów internetowych są gotowi zapłacić za treści, które są dla nich atrakcyjne. W przypadku informacji żądają filtrowania śmieci, niezawodności oraz lepszej wyszukiwarki. W przypadku muzyki z chęcią zapłacą za lepszą jakość, szybszy streaming, a przede wszystkim za możliwość dostosowania oferty programowej do własnego gustu. Polscy użytkownicy są doskonale przygotowani na najnowsze trendy i żądają szybkich zmian, problem w tym, że dostawcy treści za nimi nie nadążają.

Badanie KPMG zostały przeprowadzone w dwóch etapach, w marcu i kwietniu 2007 r. na reprezentatywnej próbie 400 polskich internautów - aktywnych użytkowników mediów cyfrowych. Wynika z niego, że grupa ta ma poważne problemy z dotarciem do interesujących treści informacyjnych i często narzeka na ubogą ofertę tematyczną platform rozrywkowych. Polscy internauci z otwartymi ramionami powitaliby szybsze dostosowanie się do ich preferencji przez dostawców treści medialnej.

Jak mówi Julita Jabłkowska-Klimczak, starszy menadżer w dziale doradztwa gospodarczego KPMG: -- Oddaliśmy głos konsumentom, którzy poznali zalety i wady oglądania filmów przez internet oraz osobom, którym nie straszny jest mały ekran telefonu komórkowego, gdy potrzebny jest wynik meczu polskiej reprezentacji siatkarzy. Postanowiliśmy sprawdzić, w jakich sytuacjach Polacy będą zainteresowani zastąpieniem telewizji, radia, czy prasy nowymi mediami oraz za jakie treści i w jakich sytuacjach są gotowi zapłacić.

Wyniki badania KPMG pokazują wyraźnie, że istnieją duże obszary, na polu których mamy do czynienia z rozbieżnościami pomiędzy potrzebami konsumentów, a ofertą rynku mediów internetowych. Miłym sygnałem jest deklaracja konsumentów do ponoszenia opłat za usługi, które będą w stanie wyeliminować te rozbieżności.

Najbardziej dotkliwie polscy internauci odczuwają: zmęczenie, wynikające z zaśmiecenia internetu, brak dostępu do wybranego medium w sytuacji "nagłej potrzeby" oraz niską jakość muzyki i filmów, odbieranych przez urządzenia mobilne lub komputery domowe. Prawie 60% ankietowanych narzeka też na, znane medioznawcom, zjawisko "szumu informacyjnego" wskazując na konieczne filtrowanie treści.

Badanie KPMG skupiło się także na rynku mobilnego internetu w Polsce. Z raportu wynika, że jest on wciąż niezbyt rozwinięty, zaledwie 15% ankietowanych twierdzi, że łączy się z internetem za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Jeśli użytkownicy decydują się jednak na korzystanie z internetu mobilnego, to wybierają przede wszystkim muzykę i wiadomości. Wciąż niewiele jest także użytkowników zainteresowanych mediami wideo w komórce, tylko 2% ankietowanych miałoby ochotę na taką formę ich wykorzystania.

Dla polskich internautów, tak jak i dla użytkowników w krajach z lepszą penetracją internetu, bardzo ważna jest jednak możliwość personalizacji mediów. Prawie 50% respondentów poszerzyłoby ofertę stacji radiowych tak, aby można było dowolnie wybrać muzykę, a ponad 50% chciałoby oglądać dany program/film w wybranym momencie, a nie dostosowywać się do sztywnej ramówki.

Jedyną przeszkodą w masowym korzystaniu z zawartości mediów internetowych jest dla badanych niewystarczająca jakość jej przekazu, na co wskazuje 50% respondentów w odniesieniu do muzyki i 30% w odniesieniu do mediów wideo.

Zaskakujący jest jednak fakt, że spora grupa Polaków ma już za sobą doświadczenia płacenia za dostęp do treści w Internecie, wskazuje na to ponad 60% respondentów.

tekst: Konrad Szlendak