Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Polacy nie boją się Europy

W ciągu ostatnich kilkunastu tygodni w Polsce uruchomiono polskojęzyczne wersje popularnych serwisów, takich jak YouTube i Bebo, wkrótce ma wejść AOL i być może MySpace. Na polskim rynku zadomowił się już na stałe taki internetowy gigant jak Google, swoich sił próbują eBay i MSN. Ekspansja działa także w drugą stronę. Przez ostatnie kilka lat niektóre polskie spółki internetowe próbowały podbić zagraniczne rynki Europy Środkowo-Wschodniej. Czy im się to udało?

Pierwsze polskie firmy internetowe weszły na internetowe rynki krajów ościennych 7-8 lat temu. Gemius, AdNet, Allegro osiągnęły już pewną pozycję, od niedawna do gry włączyły się Gadu-Gadu i Agora. Polska w porównaniu z takimi krajami jak Litwa, Łotwa, Ukraina, Bułgaria czy Rumunia, ma bardziej rozbudowany rynek internetowy oraz znacznie więcej firm specjalizujących się tylko i wyłącznie w marketingu internetowym.

Po pierwsze wynika to z faktu, że jesteśmy największym i najliczniejszym krajem w tej części Europy (nie licząc Ukrainy). Po drugie, polskie firmy zaczynające w latach 90. dobrze odnajdują się na dopiero co rozwijających się rynkach Ukrainy, Bułgarii czy Rumunii, ponieważ mają już doświadczenie w rozkręcaniu biznesu w podobnych warunkach.

Polska na tle Europy

- Polska jest bez wątpienia najbardziej zaawansowanym rynkiem internetowym w naszym regionie- uważa Paweł Gajdemski z AdNet, odpowiedzialny za ekspansję sieci na rynki zagraniczne. - Kiedy w 2001 r. wchodziliśmy na Litwę, nie było tam praktycznie rynku internetowego. Byliśmy tam pionierami.

Zasięg internetu w Polsce nie jest jeszcze tak wysoki jak na zachodzie, lecz bardzo podobny jeśli chodzi o Europę Środkowo-Wschodnią. Polacy stanowią najliczniejszą grupę internautów w regionie.

Polacy nie boją się Europy

- Pod względem penetracji internetu wyprzedzają nas Słowenia (ponad 55%), Estonia, Czechy, Słowacja i Łotwa (około 50%) oraz Litwa i Węgry (blisko 40%)- mówi Monika Jankowska, interactive account manager w Zed Digital, departamencie mediów interaktywnych grupy domów mediowych ZenithOptimedia. - W Polsce penetracja w ujęciu całej populacji wynosi około 30%, a stawkę zamykają takie kraje jak Rumunia czy Bułgaria (z penetracją kolejno 23% i 29%). Ale penetracja to nie wszystko. Spośród wszystkich wyżej wymienionych krajów mamy największą liczbę internatów, a niektóre kraje wyprzedzamy pod tym względem nawet 12-krotnie.

Rynki na Wschodzie (Ukraina, kraje bałtyckie) oraz na Południu (Czechy, Słowacja, Węgry, Bułgaria, Rumunia, kraje bałkańskie) były i nadal są łakomym kąskiem dla wielu polskich spółek.

- Rynki na Wschodzie są bardzo chłonne np. pod kątem szeroko pojętego rozwoju technologicznego. Polacy bardzo często stosują sprawdzone u nas mechanizmy, a jeszcze chętniej testują wszelkie nowości- mówi Jankowska.

Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New replica rolex watches are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.