Pokierować karierą w internecie

Szukasz pracy lub pracownika, kontaktu z potencjalnymi partnerami biznesowymi, namiaru na specjalistę z danej dziedziny, znajomych z tej samej branży? Temu wszystkiemu mają służyć serwisy społeczności biznesowych, tzw. professional networking. W Polsce działa ich już kilka: amerykański LinkedIn i rodzime GoldenLine, Profeo, Biznes.net czy Ogniwo.net.

Wszystkie wymienione serwisy nie odgrywają znaczącej roli w polskim internecie. Ich zasięgi są tak małe, że tylko LinkedIn i GoldenLine znajdują się w badaniach Megapanel. Pomimo tego, są one hitami wśród firm rekrutacyjnych poszukujących w internecie odpowiedniego pracownika. Zarejestruj się, a być może pracodawca sam się do Ciebie zgłosi.

Amerykański wzorzec

Pierwszym serwisem, o którym zrobiło się głośniej był LinkedIn. W październiku b.r. liczba zarejestrowanych użytkowników wyniosła 15 mln i wzrasta o ok. 1 mln co 25 dni. Według sierpniowego Megapanelu liczba polskich użytkowników wynosi natomiast niecałe 68 tys.

W październikowym wywiadzie dla New York Times'a, Dan Nye, CEO LinkedIn, mówił o serwisie jako o "dużej, niezależnej firmie publicznej". Idąc śladami innych serwisów społecznościowych, zwłaszcza w pogoni za Facebook, LinkedIn zdecydował się na przygotowanie w ciągu najbliższych miesięcy własnego API, które umożliwi zewnętrznym programistom tworzenie aplikacji dla platformy. - Nie mamy zamiaru być jak Facebook i pozwalać każdemu robić co chcę- podkreślał w wywiadzie Dan Nye. - Nie zamierzamy naszym użytkownikom wysyłać elektronicznych hamburgerów- dodał. Jednak serwis musi się zmieniać, bo dawny model LinkedIn stawał się coraz mniej atrakcyjny dla nowych użytkowników.

Pokierować karierą w internecie

Strona główna LinkedIn

Z LinkedIn zarówno na świecie, jak i w Polsce korzystają przede wszystkim pracownicy wyższych szczebli, najwyższej klasy managerowie i dyrektorzy. Swój profil ma tam każdy liczący się w danej branży. Trudno powiedzieć, czy rzeczywiście jest to im pomocne w codziennej pracy, czy jest to tylko forma "lansowania", jak mówią nieoficjalnie niektórzy z branży internetowej.

- Często słyszę narzekania, że mimo niewątpliwej globalnej hegemonii, LinkedIn jest w praktyce mało przydatny dla nas- Polaków, że właściwie nic się dzięki niemu nie udało załatwić. Wprawdzie sporo osób ma w tym serwisie profile, ale niewiele z tego wynika- mówi Michał Faber, założyciel Biznes.net.

Dla większości pracowników średniego szczebla, poszukujących nowej pracy lub kontaktów biznesowych, LinkedIn jest mało przydatny. Handlowcy, studenci czy przedstawiciele wolnych zawodów dominują na polskich odpowiednikach amerykańskiego serwisu.

Na polskich serwisach społeczności biznesowych sporo jest także specjalistów od rekrutacji oraz zasobów ludzkich. Mówi się coraz częściej, że współczesny rynek pracy jest rynkiem pracownika, a nie pracodawcy. Internet stał się znaczącym medium w poszukiwaniu odpowiednich pracowników. Duża liczba specjalistów od HR, którzy na serwisach biznesowych mają np. opisy w stylu "poszukuję specjalistów IT" udowadnia, że przyjęła się także taka forma rekrutacji.

Stworzyć eSpołeczeństwo

W Megapanelu znajdują się tylko statystyki LinkedIn i GoldenLine, bo pozostali gracze mają wciąż za mały zasięg i liczbę użytkowników. W sierpniowych badaniach internetu Megapanel/PBI Gemius Goldenline.pl zanotował ponad 336 tys. użytkowników i ponad 21 mln odsłon. Jest zdecydowanym liderem wśród wszystkich polskich serwisów typu professional networking.

Pokierować karierą w internecie

Grupy i fora tematyczne na Goldenline

GoldenLine został założony w 2006 r. i wyrósł z serwisu o charakterze rekrutacyjnym. Jednak, co podkreślają przedstawiciele serwisu, podstawową aktywnością użytkowników nie jest poszukiwanie pracy, ale nawiązywanie kontaktów i wymiana doświadczeń. Społeczność spotyka się także offline, np. pod koniec października odbyło się I Ogólnopolskie Spotkanie GoldenLine w Ustroniu.

- Na GoldenLine jest życie, życie już prawie 200 tys. ludzi, którzy wymieniają się doświadczeniami, przemyśleniami. Życie, podczas którego Ci ludzie nawiązują kontakty zarówno na płaszczyźnie biznesowej, jak i prywatnej- mówi Arvind Juneja, community manager GoldenLine.pl. - Jest to prawdziwy portal w duchu web 2.0- gdzie ludzie współdziałają, pomagają sobie zawodowo, wspólnie podejmują również profesjonalne wyzwania- organizują zawodowe spotkania i konferencje, dyskutują o branżowych standardach i wymieniają poglądy na sprawy zawodowe.