Pokazujemy szczegółowe wyniki megapanelu!

Można powiedzieć - w końcu jest! Polskie Badanie Internetu, które obejmuje swoim pomiarem ponad 3 tys. witryn polskich i zagranicznych, ostatecznie ujrzało światło dzienne. Internet Standard przedstawia rankingi oglądalności serwisów internetowych w poszczególnych kategoriach, zgodnie z nowym drzewem mediów PBI. Sprawdź, kto jest na prowadzeniu!

Pokazujemy szczegółowe wyniki megapanelu!
Polskie Badanie Internetu wchłonęło dotychczas publikowany pomiar gemiusAudience. Tym samym mamy obecnie możliwość zestawiania wcześniej badanych witryn razem z portalami. Najnowsze wyniki obejmują dane za miesiąc październik 2004 roku. Jak dowiedział się Internet Standard, w styczniu br. pojawią się jeszcze dane za listopad (będę już jednak płatne), a w lutym pojawią się wyniki grudniowe. Przypomnijmy, że do megapanelu wykorzystano również dane o strukturze użytkowników pochodzące z badania Net Track prowadzonego przez SMG/KRC Poland Media.

Szczegóły dotyczące wczorajszej publikacji i kontrowersje związane z brakiem obecności sieci w badaniu.

Zatem - pierwsza dwudziestka. Na czele Onet z ponad 6,7 mln użytkowników (real users). Wirtualną Polskę w październiku ubiegłego roku obejrzało ponad pół mln mniej internautów. Co ciekawe, trzecie miejsce nie przypadło wcale trzeciemu portalowi w Polsce Interii (która uplasowała się na 4 pozycji), ale wyszukiwarce Google. Prawie 5,5 mln użytkowników odwiedziło witrynę mechanizmu wyszukiwawczego 3 miesiące temu. Co jeszcze bardziej interesujące, kolejnym portalem w rankingu wcale nie jest Gazeta.pl, która w minionym roku walczyła z o2.pl o tytuł "czwartego", ale właśnie o2.pl. Gazeta.pl uplasowała się dopiero na 10 miejscu w TOP 20. Znaczącym zainteresowaniem cieszą się strony telefonii komórkowej (najwięcej użytkowników real users miała w październiku ub. Idea - prawie 2,5 mln, później Era - ponad 2 mln, a następnie Plus GSM - 1,8 mln).

Z zachodnich portali w TOP 20 mamy tylko Lycosa (prawie 2 mln userów) oraz Yahoo! dopiero na 19 pozycji.

Pierwszą dwudziestkę zamyka wydawnictwo IDG, którego witrynę IDG.pl o zasięgu prawie 13% odwiedziło ponad 1,17 mln real users.

TOP 20 Biznes/Finanse/Prawo

Przypatrzymy się poszczególnym kategoriom. PBI wydzieliło dział biznesowo-finansowo-prawny, a witryny w nim zgromadzone mają zasięg 20,57%. W październiku odwiedziło je ponad 1,8 mln real users. Pierwsze miejsce zajmuje Money.pl, wyprzedzając Bankiera o ponad 200 tys. użytkowników. Kolejne witryny w zestawieniu osiągnęły wynik ponad 100 tys. real users. Puls Biznesu znalazł się na 8 miejscu, nie przekraczając jednak liczby 100 użytkowników. Parkiet zanotował jeszcze niższy wynik - jedynie 78 tys., co dało mu 11 pozycję w zestawieniu. Dziwić może umieszczenie serwisu Mediarun.pl w tym zestawieniu. To przecież witryna poświęcona mediom, a nie zagadnieniom stricte finansowym, czy prawnym.

Trzeba przyznać, że kategoryzacja w megapanelu pozostawia wiele do życzenia. Kategorie ustalili odgórnie przedstawiciele portali. I gdyby nie możliwość wyszukania poszczególnych witryn w drzewku mediów, niezwykłą trudnością byłoby znalezienie wielu z nich. Na przykład serwis Digit odnajdziemy w dziwnej kategorii: Prasa/Inne. Takich "perełek" jest w badaniu o wiele więcej.

Dwudziestkę TOP witryn w kategorii Biznes/Finane/Prawo zamyka magazyn kadry zarządzającej CXO.

TOP witryny w kategorii Elektronika

Witryny przydzielone w tej kategorii mają niewielki zasięg, bo zaledwie 5,85%. Obejrzało je ponad 500 tys. real users. Na prowadzeniu jest serwis Elektroda.pl. Dużą popularnością cieszą się również witryny poświęcone technologii DivX, które zajęły drugie i trzecie miejsce. Magazyn poświęcony fotografii cyfrowej Zoom.idg.pl uplasował się na czwartym miejscu.

Dwie ostatnie witryny w zestawieniu nie posiadają danych - a to z tego względu, że musiały mieć oglądalność poniżej 10 tys. użytkowników miesięcznie, a w takich przypadkach, jak zaznacza Gemius, nie udaje się przeważyć danych.

TOP 20 Informacje

Serwisy zgromadzone w tej kategorii obejrzało w październiku ub. ponad 1,3 mln użytkowników real users. Witryny posiadały zasięg ponad 15%. Palmę pierwszeństwa otrzymał magazyn Internet Standard, który odwiedziło ponad 260 tys. real users (o ponad 100 tys. więcej niż w sierpniu. Na drugim miejscu znalazł się serwis Reporter.pl, a na trzecim Polska.pl. Pierwsze sześć serwisów miało oglądalność powyżej 100 tys. real users.

Drugą dziesiątkę otworzył serwis Polska.com.pl z liczbą ponad 50 tys. real users, a zamknęła ją witryna Bezrobocie.net.

TOP 20 Komputery i informatyka

Ponad 4,2 mln użytkowników real users i 46,65% zasięgu - to witryny zrzeszone w kategorii Komputery i Informatyka. Pierwsze miejsce zdobył serwis IDG.pl z ponad dwukrotnie większą liczbą real users od witryn zajmujących kolejne miejsca. Kolejne przypadły Numerator.pl oraz Sourceforge.net. Czwarte miejsce zdobył Free4web.pl. Pierwszą dziesiątkę zamknął Funwebproducts.com. Na jedenastym uplasował się Osloskop.pl, a ranking zamknął Tweak.pl.

TOP komunikacja

W dziale komunikacyjnym znajdują się następujące kategorie: blogi, randki, czaty i kartki. Serwisy w tym dziale mają 19,86% zasięgu, a łącznie odwiedziło je ponad 1,8 mln użytkowników. Najwięcej real users posiadają blogi (ponad 1,1 mln). Czaty i randki odwiedza podobna ilość użytkowników - ok. 440 tys. Z kartek skorzystało ponad 330 tys. użytkowników.

TOP Rozrywka

W kategorii Pozostałe Witryny można znaleźć podkategorię Rozrywka. Należą do niej witryny zajmujące się tematyką Clubbingu, czy muzyki, ale też witryny poświęcone filmom, hobby czy serwisy dla dzieci. Zasięg całej tej kategorii wynosi 45,85%, a liczba użytkowników (real users) to nieco ponad 5 mln. Na przebywanie w witrynach tak sklasyfikowanych użytkownicy przeznaczają dużo czasu, bo średnio 1 godzinę i 27 minut.

TOP Telefonia Komórkowa

Podkategoria Telefonia komórkowa również znajduje się na gałęzi Pozostałe Witryny. Jej zasięg to 29,88%. Witryny poświęcone szeroko rozumianej telefonii komórkowej z wykluczeniem stron firmowych największych polskich operatorów komórkowych, korzysta 2 mln 715 tys. użytkowników (real users).

TOP E-commerce

Samodzielną kategorię tworzą witryny poświęcone E-commerce, do której należą takie podkategorie jak Aukcje, Hosting, Ogłoszenia i Sklepy. Podkategoria Aukcje ma 33 mln 640 tys. użytkowników (real users) i całkiem spory zasięg, sięgający 40%. Na prowadzeniu wśród serwisów aukcyjnych stoi Allegro, mogące się pochwalić prawie dziesięciokrotnie większą liczbą użytkowników niż drugi w kolejności ebay.com.

TOP Sklepy

W tej samej kategorii E-Commerce znajdziemy podkategorie Sklepy. Zebrane tu witryny maja łącznie podobny zasięg co serwisy aukcyjne - 37,78%. Odwiedza je 3 mln 434 tys. użytkowników (real users). Koszulki.com.pl i merlin.com.pl maja zblizony zasięg i liczbę użytkowników, jednak księgarnia Merlin ma ponad dwukrotnie więcej odsłon niż lider tej kategorii i prawie dwukrotnie dłuższy średni czas przeznaczany na wizytę w serwisie.

Pełne wyniki:http://www.internetstandard.com.pl/megapanel/index.asp

Zapraszamy do dyskusji na Forum!

Aktualizacja: 17 stycznia 2005 16:50

Dodaliśmy nowe kategorie - Rozrywka, Telefonia komórkowa, E-commerce oraz Sklepy internetowe. Zapraszamy do zapoznania się z rankingami tych witryn!