Pocztowi rywale konkurują - ale nie ceną
-
- IDG News Service,
-
- Antoni Steliński,
- 17.08.2010, godz. 13:50
W sektorze biznesowej poczty elektronicznej dominują w tej chwili cztery duże, amerykańskie firmy - Cisco, Google, IBM oraz Microsoft. Koncerny zaciekle walczą o klientów, ale unikają przy tym wojny cenowej (każdy z nich każe sobie płacić ok. 5 USD miesięcznie za jedno konto).
Polecamy:
Zobacz też:
- Firmy chcą prywatnych rozwiązań cloud computing
- Działy IT obawiają się braku kontroli w cloud computing
- Test platform zarządzających zasobami publicznych chmur obliczeniowych
- Szef IT Microsoftu o cloud computing i końcu kryzysu
- Nowy język Bloom ma usprawnić aplikacje w cloud computing
- Outbox: 4 mln zł na rozwój usług w modelu cloud
Później dołączył Microsoft - pod koniec 2009 r. koncern obniżył cenę za jedno konto pocztowe w swoim biznesowym serwisie z 10 do 5 USD miesięcznie. Obecnie podobne ceny obowiązują również w serwisie LotusLive IBM-a oraz WebEx Cisco (podoba jest też specyfikacja oferowanych usług - klient otrzymuje zwykle do dyspozycji konto pocztowe i 25 GB miejsca na korespondencję)
"Dostawcy >>chmurowej<< poczty osiągnęli parytet cenowy" - napisał Schadler w opublikowanym właśnie przez FR raporcie "Four Giants Compete for your Cloud e-mail Business".
Zdaniem analityka, tak szybka i gwałtowna (ponad 50-procentowa) obniżka cen jest czymś bez precedensu w branży IT. Schadler dodaje też, że choć obecnie liderami w sektorze biznesowej poczty chmurowej są Microsoft i Google, to ich konkurenci nie śpią - chodzi tu głównie o IBM i Cisco (przedstawiciel Forrester Research twierdzi, że każda z tych czterech firm ma potencjał, by stać się liderem rynku).
Najmłodszym graczem w sektorze jest Cisco - ale koncern nie zasypuje gruszek w popiele. Firma walczy o klientów m.in. atrakcyjną ceną za dostęp do poczty z poziomu urządzeń BlackBerry (1 USD miesięcznie - do tej pory standardem było 7-10 USD).
Ale tak naprawdę każdy z rywali ma swoje zalety. W przypadku Google jest to ścisłe zintegrowanie poczty z całym pakietem oprogramowania dodatkowego (Sites, Docs, komunikator Talk) oraz możliwość korzystania z poczty również offline (dzięki wdrożeniu HTML5). Atutem IBM jest zróżnicowana, dostosowana do potrzeb różnych grup użytkowników, oferty (konto kosztuje od 3 do 5 USD miesięcznie). Tym samym kusi Microsoft, który na dodatek zapewnia klientom znajome środowisko (jego poczta chmurowa wykorzystuje interfejs znany z MS Outlook).
Oczywiście, korzystanie z poczty "chmurowej" nie zawsze jest tańsze od standardowego wdrażania w firmie serwera pocztowego - ale w przypadku większości użytkowników faktycznie jest to mniej kosztowne rozwiązanie. Atutem "chmury" jest też jasny i przejrzysty system płatności - Ted Schadler z Forrester Research zwraca uwagę, że w przypadku tradycyjnych serwerów pocztowych mało która firma wie, ile tak naprawdę płaci rocznie za korzystanie z poczty elektronicznej.