Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Po Gdańsku czas na Warszawę

Być może pod koniec br. w stolicy zostanie wprowadzona możliwość rejestrowania pojazdów przez internet. Takie usługi w ramach rozwoju społeczeństwa informacyjnego jako pierwszy w Polsce zaoferował już kilka dni temu urząd miasta w Gdańsku. Sieć jak na razie stanowić będzie jedynie dodatkowy kanał komunikacji, usprawniający i przyspieszający proces obsługi obywateli. Nie należy się jednak łudzić, że unikniemy osobistej wizyty w urzędzie.

"Rejestracja" przez internet to z pewnością określenie mocno na wyrost. Jest to jednak krok do przodu wobec zwykłego udostępnienia w sieci urzędowych formularzy, które można wydrukować i na spokojnie wypełnić w domu. Nowa jakość ma przynieść większą automatyzację. Formularze będzie można wypełniać bezpośrednio z poziomu przeglądarki internetowej i przesyłać do urzędu. Dany wniosek zostanie wstępnie obrobiony, "czekając" jedynie na fizyczny podpis interesanta. Termin wizyty w urzędzie ma być ustalany indywidualnie. Niezbędne jest oczywiście dostarczenie pozostałych dokumentów wymaganych w procesie rejestracji pojazdów. Takie rozwiązanie, zastosowane już w Gdańsku, przynosi oszczędność czasu, eliminuje lub ogranicza kolejki.

"Od strony technologicznej wdrożenie takiego rozwiązania jest banalne. Jest to prosty projekt informatyczny. Całe przedsięwzięcia jest jednak bardzo skomplikowane i wymaga dużych nakładów organizacyjnych - w urzędach trzeba wydzielić odpowiednie stanowiska, przeszkolić pracowników idt. Trzeba także pamiętać o znacznej decentralizacji - w stolicy rejestrację pojazdów prowadzi się w 18 urzędach dzielnicowych. Zamierzamy udostępnić nowe usługi pod koniec br." - mówi Jakub Skiba, dyrektor Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy.

Pozostaje pytanie czy zainteresowani będą chcieli korzystać z elektronicznych kanałów komunikacji skoro w pełni zdalnie nie będzie można załatwić żadnej sprawy. Nawet i takie "połowiczne" rozwiązanie jest jednak w stanie znacząco usprawnić proces obsługi obywateli i firm, więc winno być jak najszybciej wdrażane przez polskie urzędy.