Płatny content mniej straszny

Reklama wciąż stanowi główne źródło przychodów dla internetowych wydawców. Z najnowszego raportu Jupiter Research wynika jednak, że użytkownicy Internetu coraz chętniej płacą za dostęp do publikowanych w Sieci informacji.

Według autorów raportu, zatytułowanego "Content Revenue Streams: Market Opportunity and Revenue Diversification", w roku 2003 użytkownicy wydadzą na dostęp do płatnego contentu ok. 2 mld USD. W porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy kwotę tą szacowano na ok. 1,6 mld USD, oznacza to wzrost o ok. 30%.

Zdaniem analityków Jupitera, tempo tego wzrostu utrzyma się na poziomie ok. 20% rocznie aż do 2007 roku i osiągnie wtedy ok. 5,4 mld USD. Dla porównania - wartość rynku reklamy internetowej ma wtedy osiągnąć poziom ok. 14 mld USD (w roku bieżącym ma to być ok. 6,2 mld USD).

"Konsumenci powoli otwierają swoje portfele dla płatnego contentu", stwierdza raport Jupitera. "Jednak w ciągu najbliższych 18 – 24 miesięcy przychody ze sprzedaży przestrzeni reklamowej powinny ciągle stanowić 60 – 70% wszystkich przychodów internetowych mediów".

Przewidywane na ten rok 2 mld USD, przeznaczone przez użytkowników na dostęp do płatnych informacji rozłożą się, zdaniem Jupitera, na kilka kategorii tematycznych – począwszy od sportu, poprzez wiadomości bieżące, a skończywszy na serwisach dla dorosłych. Z tego względu rynek ten najprawdopodobniej pozostanie mocno rozdrobniony, a żadnemu z graczy nie uda się w nim zdobyć jakiejś znaczącej części udziałów.