Płacisz tylko za efekt

Boksy reklamowe czy linki sponsorowane mają już w ofercie Onet i Wirtualna Polska. W Polsce rynek powoli dojrzewa na ich przyjęcie. Wciąż dominują bannery. Według raportu IAB w ubiegłym roku udział reklam związanych z wyszukiwaniem wyniósł 7%. Wszyscy są jednak przekonani, że pozycjonowanie czy reklama kontekstowa w wyszukiwarce ma w Polsce przyszłość. Nie dziwi więc nowina, że Interia uruchomiła właśnie boksy - dodatek do "najlepszej na świecie" wyszukiwarki Google, którą portal przyciąga użytkowników od stycznia.

Płacisz tylko za efekt
Wyszukiwarka jako narzędzie marketingowe ma już silną pozycję na Zachodzie. W Stanach Zjednoczonych udział reklam opartych na wynikach wyszukiwania według danych eMarketera za ubiegły rok wyniósł prawie 40%. Według eMarketera w kolejnych latach jej udział może się utrzymać lub nieznacznie spaść, choć według dziesiejszych doniesień MediaPost w tym roku wydatki na reklamy w wyszukiwarkach mogą byc rekordowe a ich udział wynieść 45%. Dla Europy udział tej formy wynosi do około 30%. Pęd ku posiadaniu w ofercie boksów czy płatnych odnośników jest więc całkowicie racjonalny.

Wyszukiwarki na portalach mają się dobrze

Choć Google.pl jest bezdyskusyjnym liderem jako miejsce poszukiwań, okienka wyszukiwarek na portalach cieszą się sporą popularnością. Co prawda nie byliśmy w stanie dokładnie określić jaką, a to ze względu na wciąż nieuporządkowane kwestie kategoryzacyjne na portalach, z których każdy może samodzielnie dzielić swój portal na kategorie, jednak wyniki Megapanelu dają pewne pojęcie o liczbie użytkowników również takich podserwisów.

Wyszukiwarka Google.pl w lutym mogła się pochwalić ponad 6,5 mln użytkowników i liczbą odsłon powyżej 650 mln. Przy takim wyniku bledną wszystkie inne wyszukiwarki, nawet ta obecna na stronie lidera polskiego internetu. Według lutowych wyników Megapanelu na portalach najpopularniejsza jest wyszukiwarka Onet.pl. (Pełna nazwa tej kategorii w drzewku Megapanelu to "Onet.pl-Wyszukiwarki-Wyszukiwarka www".) Odwiedziło ją prawie 3,65 mln użytkowników dokonując ponad 94 mln odsłon.

Boksy są tanie, skuteczne i ... będą popularne

Jak popularność onetowskiej wyszukiwarki przekłada się na ofertę marketingową? Boksy reklamowe, czyli - jak to określa dr Marek Jerzy Minakowski - reklama samoobsługowa - jest w ofercie od sierpnia 2003 roku. Linki sponsorowane, czyli reklama kontekstowa wyświetlana na wyszukiwarce sprzedawana przez handlowców na tej samej zasadzie co np. bannery, są jeszcze dłużej.

Boksy to pole reklamowe, w którym znajduje się nazwa, krótki tekst reklamowy oraz adres WWW strony reklamodawcy. Boks wyświetla się w wynikach wyszukiwania dla słów, które określa sam reklamodawca. Decyduje też jaką kwotę jest skłonny przeznaczyć na promocję i określa maksymalny koszt jednego kliknięcia w boks.

Słowa, za które warto zapłacić

Dziś najpopularniejszym słowem kluczowym na Onet.pl były "strony erotyczne". Na Wirtualnej Polsce liderem był sex...

Niestety nikt nie chciał nam odpowiedzieć jak dużo trzeba dziś zapłacić za to, aby po wpisaniu w wyszukiwarkę słowa "sex" czy "strony erotyczne" nasz boks pojawił się jako pierwszy.

Na Onecie po wpisaniu "sex" pojawiają się trzy boksy reklamowe (w tym jeden reklamujący plastry odchudzające) i jeden link opisany jako sponsorowany. Po wpisaniu "strony erotyczne" zobaczymy pięć boksów reklamujących m.in. preparat do powiększania piersi czy odzyskania witalności i opóźnienia starzenia.

NA WP po wpisaniu "sex" zobaczymy dziś dziesięć ewidentnie "erotycznych" linków sponsorowanych i trzy boksy z reklamą m.in afrodyzjaków i feromonów.

Intuicja podpowiada, że mimo iż hasła erotyczne należą na całym świecie do najczęściej wpisywanych, reklamodawcy chcący przy okazji zareklamować produkt z zupełnie innej kategorii nie mogą liczyć na duży ruch. Najodpowiedniejsze wydaje się dopasowanie treści boksu reklamowego do innego rodzaju zapytań, jak o dany rodzaj produktów czy usług. Internauci wpisujący nazwę konkretnego produktu są prawdopodobnie rzeczywiście zainteresowani jego zakupem.

Wyszukiwarkę WP (kategoria "Wirtualna Polska-Wyszukiwarki, katalogi-Wyszukiwarka..." w drzewku mediów) w lutym odwiedziło prawie 3 mln użytkowników, dokonując ponad 71 mln odsłon. Wirtualna Polska ma w ofercie linki sponsorowane od ponad trzech lat. Boksy reklamowe zaoferowała w listopadzie ubiegłego roku. Od tego czasu wciąż ewoluują - Pod koniec kwietnia wdrożyliśmy szereg zmian, zmieniona została także wizualizację boksu poprzez m.in. powiększenie jego szerokości, oraz wprowadziliśmy możliwość zakupu punktów za pomocą mikropłatności SMS. W maju rozpoczęliśmy wyświetlanie boksów także na stronach naszego partnera Netsprint.pl. W najbliższym czasie planujemy poszerzenie sieci i emisję boksów także na innych serwisach - mówi Wojciech Kądziołka, rzecznik WP. Skoro portal pracuje nad rozwojem usługi, to znak, że jest na nią popyt.

Interia też chce zarabiać na boksach

Nowym graczem na rynku boksów reklamowych wśród portali jest od dziś Interia. Z początkiem czerwca do sprzedaży powróciły również płatne linki. Wyszukiwarkę Interii (kategoria "INTERIA.PL-Wyszukiwawcze" w Megapanelu) odwiedziło w lutym ponad 1,3 mln użytkowników, dokonując ponad 21 mln odsłon.

Wzbogacając swoją reklamową ofertę portal liczy oczywiście na zwiększenie dynamiki wzrostu przychodów ze sprzedaży usług reklamowych. - Mamy podwójny powód do radości. Intensywnie rośnie rynek, stanowiący główne źródło przychodów portalu, a gotówkowe przychody reklamowe portalu rosną szybciej, niż reklama internetowa ogółem - mówi Jacek Pasławski. - To dobrze rokuje na przyszłość, zwłaszcza w kontekście obecnego rozszerzenia wachlarza naszych usług reklamowych. Gotówkowe przychody reklamowe portalu wzrosły w I kwartale 2005roku o 76%. Dla całego rynku wzrost wyniósł 43%.

Wraz z boksami w ofercie reklamowej na powrót znalazły się płatne linki. - Nasza oferta jest pod tym względem kompleksowa. Wyświetlamy płatne linki sprzedane przez Google, ale też oczywiście, osoba, która chce się pozycjonować wyłącznie w portalu Interia.pl ma taką możliwość - wyjaśnia Mariusz Kuziak, rzecznik Interii. Przychody z boksów trafiają w całości do kasy portalu.