Piraci chętniej kupują

Firma Nielsen/NetRatings opublikowała raport, z którego wynika, że użytkownicy sieci bezpośredniej wymiany plików (peer-to-peer) są w większym niż pozostali internauci stopniu skłonni do legalnego zakupu muzyki – czy to online, czy w tradycyjnych sklepach.

Z badania wynika, że aż 22% amerykańskich internautów w wieku powyżej 18 lat korzystało w ciągu ostatnich 30 dni z sieci peer-to-peer. Aż 71% z nich w ciągu ostatnich trzech miesięcy dokonało zakupu muzyki online bądź w tradycyjnym sklepie.

Osoby biorące udział w ankiecie Nielsena zapytano również, jaki gatunek muzyki najchętniej pobierają z Internetu. Okazało się, że najaktywniejszymi "pobieraczami" i jednocześnie klientami są miłośnicy rapu. Analitycy Nielsena obliczyli, że są oni o 11% bardziej skłonni do kupowania muzyki niż przeciętny internauta.

Na drugiej pozycji uplasowali się wielbiciele muzyki tanecznej i klubowej, którzy aktywność zakupowa okazała się być o 6% chętni do robienia muzycznych zakupów. Na dalszych miejscach znaleźli się fani R&B, soulu i rocka.

Wyniki badania mogą nieco osłabić głosy wytwórni muzyczne, twierdzących, że sieci peer-to-peer są główną przyczyną znacznego spadku liczby sprzedawanych przez nie płyt. Przeciwnicy tej teorii uważają, że za ten spadek odpowiedzialna jest stosunkowo niewielka ilość przebojowych albumów oraz recesja w gospodarce.