Pierwsze półrocze w polskiej e-branży: powyżej oczekiwań!
- Anna Meller,
- 21.07.2004, godz. 14:13
Rynek internetowy nabrał rozpędu: szacuje się, że minione półrocze przyniosło 50% wzrost w wydatkach na e-reklamę. Sieć jest postrzegana przez reklamodawców jako skuteczne medium promocyjne, rośnie liczba użytkowników, mamy wiarygodne badania witryn, ubiegłe dwa kwartały były najlepsze w porównaniu z ubiegłymi latami - mówią przedstawiciele branży internetowej i telekomunikacyjnej w przygotowanym przez Internet Standard podsumowaniu "Kondycja e-branży w I półroczu 2004 roku".
Stymulującym czynnikiem rozwoju dla branży jest również stale powiększająca się liczba internautów w Polsce. Jak wskazują najnowsze dane NetTracka, w maju było w Polsce ponad 7,5 mln internautów powyżej 15 roku życia (co czwarty Polak korzystał z sieci), co może sugerować, że po uwzględnieniu użytkowników poniżej tego pułapu wiekowego w naszym kraju było ok. 10-11 mln osób korzystających z internetu. Pojawiające się kolejne obniżki cen szerokopasmowego dostępu do sieci z pewnością zachęcają do korzystania z nowego medium. Przełomem będzie jednak dopiero pełna liberalizacja rynku telekomunikacyjnego, na którą przyjdzie nam pewnie jeszcze trochę poczekać.
Cieszą również wiarygodne badania internetu - wielu z przedstawicieli polskiej e-branży wskazywało w naszym podsumowaniu na ich ważną rolę w pozyskiwaniu nowych reklamodawców.
Pierwsze półrocze 2004 roku przyniosło też negatywne wydarzenia. Przedstawiciele polskiego internetu do takich w pierwszej kolejności zaliczyli kłopoty Wirtualnej Polski - ogłoszenie przez spółkę upadłości miało przykry oddźwięk w całej branży. Negatywne emocje budziły również działania polskich polityków związane z polskim internetem: przede wszystkim zaskoczyła nas decyzja Sejmu o zwolnieniu z podatku usług dostępu do internetu dla użytkowników indywidualnych i placówek edukacyjnych, która jest niezgodna z obowiązującym nas prawem unijnym. Tym samym jesienią czeka Polskę proces w Europejskim Trybunale Sprawiedliwości i najpewniej wysoka kara za złamanie przepisów. Niepokojące były również prace nad prawem telekomunikacyjnym, którego zapisy wzbudziły wiele kontrowersji (zwłaszcza w przypadku nałożenia obowiązku legitymowania się dowodem osobistym przy zakładaniu konta poczty elektronicznej). Wiele kłopotów przysporzyło również nasilające się zjawisko spamu oraz epidemia wirusów i robaków sieciowych.
Korzystając z atmosfery refleksji nad minionym półroczem, przedstawiamy również listę tematów, które wzbudziły największe zainteresowanie wśród czytelników Internet Standard:
Styczeń: TPSA blokuje dostęp?
Luty: Czym podszyty jest sukces Money.pl?
Marzec: Wirtualna Polska schodzi z internetowej sceny?
Kwiecień: O2.pl: jesteśmy czwartym portalem w Polsce
Maj: Narodziny AdClicka: burza w szklance wody?
Czerwiec: Polscy politycy a Internet - kto się boi e-maila?
Podsumowując półroczne wyniki polskiej e-branży, można powiedzieć, że były lepsze niż oczekiwano. O szczegółach opowiadają nasi rozmówcy:
Michał Kaczorowski, Wakacje.pl:
Jacek Kotur, Crowley Data Poland:
Michał Kreczmar, IDG Poland SA:
Andrzej J. Piotrowski, Instytut im. Adama Smitha:
Dariusz Sokołowski, IDG Poland S.A.:
Agnieszka Szwaj, Wirtualna Polska: