Pierwsze półrocze w polskiej e-branży: powyżej oczekiwań!

Rynek internetowy nabrał rozpędu: szacuje się, że minione półrocze przyniosło 50% wzrost w wydatkach na e-reklamę. Sieć jest postrzegana przez reklamodawców jako skuteczne medium promocyjne, rośnie liczba użytkowników, mamy wiarygodne badania witryn, ubiegłe dwa kwartały były najlepsze w porównaniu z ubiegłymi latami - mówią przedstawiciele branży internetowej i telekomunikacyjnej w przygotowanym przez Internet Standard podsumowaniu "Kondycja e-branży w I półroczu 2004 roku".

Pierwsze półrocze w polskiej e-branży: powyżej oczekiwań!
Przedstawiciele e-branży mówią zgodnie: nasz optymizm jest uzasadniony, bo obecnie odczuwalne ożywienie branży internetowej zbudowane zostało na solidnych podstawach. Scenariusz krachu z 2000 roku ma się zatem nie powtórzyć. Co najbardziej napawa optymizmem polską scenę internetową i telekomunikacyjną? Przede wszystkim wzrost zaufania do internetu jako do skutecznego medium reklamowego, co przekłada się na zwiększenie budżetów na e-promocję. O marketing internetowy zabiegają nie tylko duże firmy, które goszczą w sieci już od kilku lat, ale również średnie i małe przedsiębiorstwa. Artur Banach, prezes firmy NetSprint wskazuje, że płatne odnośniki w wynikach wyszukiwania cieszą się coraz większym zainteresowaniem właśnie małych graczy (obecnie szacuje się, że udział tej formy reklamy w całym e-rynku wynosi ok. 5%). Ponadto, coraz więcej firm z branży FMCG - a więc sektora, który tradycyjnie należy do największych reklamodawców - zaczyna zwiększać swoje budżety na reklamę w sieci. Więcej w naszym forum

Stymulującym czynnikiem rozwoju dla branży jest również stale powiększająca się liczba internautów w Polsce. Jak wskazują najnowsze dane NetTracka, w maju było w Polsce ponad 7,5 mln internautów powyżej 15 roku życia (co czwarty Polak korzystał z sieci), co może sugerować, że po uwzględnieniu użytkowników poniżej tego pułapu wiekowego w naszym kraju było ok. 10-11 mln osób korzystających z internetu. Pojawiające się kolejne obniżki cen szerokopasmowego dostępu do sieci z pewnością zachęcają do korzystania z nowego medium. Przełomem będzie jednak dopiero pełna liberalizacja rynku telekomunikacyjnego, na którą przyjdzie nam pewnie jeszcze trochę poczekać.

Cieszą również wiarygodne badania internetu - wielu z przedstawicieli polskiej e-branży wskazywało w naszym podsumowaniu na ich ważną rolę w pozyskiwaniu nowych reklamodawców.

Pierwsze półrocze 2004 roku przyniosło też negatywne wydarzenia. Przedstawiciele polskiego internetu do takich w pierwszej kolejności zaliczyli kłopoty Wirtualnej Polski - ogłoszenie przez spółkę upadłości miało przykry oddźwięk w całej branży. Negatywne emocje budziły również działania polskich polityków związane z polskim internetem: przede wszystkim zaskoczyła nas decyzja Sejmu o zwolnieniu z podatku usług dostępu do internetu dla użytkowników indywidualnych i placówek edukacyjnych, która jest niezgodna z obowiązującym nas prawem unijnym. Tym samym jesienią czeka Polskę proces w Europejskim Trybunale Sprawiedliwości i najpewniej wysoka kara za złamanie przepisów. Niepokojące były również prace nad prawem telekomunikacyjnym, którego zapisy wzbudziły wiele kontrowersji (zwłaszcza w przypadku nałożenia obowiązku legitymowania się dowodem osobistym przy zakładaniu konta poczty elektronicznej). Wiele kłopotów przysporzyło również nasilające się zjawisko spamu oraz epidemia wirusów i robaków sieciowych.

Korzystając z atmosfery refleksji nad minionym półroczem, przedstawiamy również listę tematów, które wzbudziły największe zainteresowanie wśród czytelników Internet Standard:

Styczeń: TPSA blokuje dostęp?

Luty: Czym podszyty jest sukces Money.pl?

Marzec: Wirtualna Polska schodzi z internetowej sceny?

Kwiecień: O2.pl: jesteśmy czwartym portalem w Polsce

Maj: Narodziny AdClicka: burza w szklance wody?

Czerwiec: Polscy politycy a Internet - kto się boi e-maila?

Podsumowując półroczne wyniki polskiej e-branży, można powiedzieć, że były lepsze niż oczekiwano. O szczegółach opowiadają nasi rozmówcy:

Artur Banach, NetSprint:

Mariusz Biedrzycki, Onet.pl:

Michał Brański, o2.pl:

Artur Brzęczkowski, Allegro:

Tomasz Chlebowski, NASK:

Jolanta Ciesielska, Netia:

Michał Kaczorowski, Wakacje.pl:

Jacek Kotur, Crowley Data Poland:

Michał Kreczmar, IDG Poland SA:

Sławomir Kupczyk, ICSS:

Adam Kwaśniewski, Ad.net:

Jakub Mazur, Travelplanet.pl:

Arkadiusz Osiak, Money.pl:

Marcin Pery, Gemius S.A.:

Andrzej J. Piotrowski, Instytut im. Adama Smitha:

Dariusz Sokołowski, IDG Poland S.A.:

Agnieszka Szwaj, Wirtualna Polska:

Piotr Waglowski, Internet Society Poland:

Maciej Wicha, Gazeta.pl:

Artur Zawadzki, IAB Polska: