Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Pierwsze półrocze w polskiej e-branży: powyżej oczekiwań!

Rynek internetowy nabrał rozpędu: szacuje się, że minione półrocze przyniosło 50% wzrost w wydatkach na e-reklamę. Sieć jest postrzegana przez reklamodawców jako skuteczne medium promocyjne, rośnie liczba użytkowników, mamy wiarygodne badania witryn, ubiegłe dwa kwartały były najlepsze w porównaniu z ubiegłymi latami - mówią przedstawiciele branży internetowej i telekomunikacyjnej w przygotowanym przez Internet Standard podsumowaniu "Kondycja e-branży w I półroczu 2004 roku".

Pierwsze półrocze w polskiej e-branży: powyżej oczekiwań!
Przedstawiciele e-branży mówią zgodnie: nasz optymizm jest uzasadniony, bo obecnie odczuwalne ożywienie branży internetowej zbudowane zostało na solidnych podstawach. Scenariusz krachu z 2000 roku ma się zatem nie powtórzyć. Co najbardziej napawa optymizmem polską scenę internetową i telekomunikacyjną? Przede wszystkim wzrost zaufania do internetu jako do skutecznego medium reklamowego, co przekłada się na zwiększenie budżetów na e-promocję. O marketing internetowy zabiegają nie tylko duże firmy, które goszczą w sieci już od kilku lat, ale również średnie i małe przedsiębiorstwa. Artur Banach, prezes firmy NetSprint wskazuje, że płatne odnośniki w wynikach wyszukiwania cieszą się coraz większym zainteresowaniem właśnie małych graczy (obecnie szacuje się, że udział tej formy reklamy w całym e-rynku wynosi ok. 5%). Ponadto, coraz więcej firm z branży FMCG - a więc sektora, który tradycyjnie należy do największych reklamodawców - zaczyna zwiększać swoje budżety na reklamę w sieci. Więcej w naszym forum

Stymulującym czynnikiem rozwoju dla branży jest również stale powiększająca się liczba internautów w Polsce. Jak wskazują najnowsze dane NetTracka, w maju było w Polsce ponad 7,5 mln internautów powyżej 15 roku życia (co czwarty Polak korzystał z sieci), co może sugerować, że po uwzględnieniu użytkowników poniżej tego pułapu wiekowego w naszym kraju było ok. 10-11 mln osób korzystających z internetu. Pojawiające się kolejne obniżki cen szerokopasmowego dostępu do sieci z pewnością zachęcają do korzystania z nowego medium. Przełomem będzie jednak dopiero pełna liberalizacja rynku telekomunikacyjnego, na którą przyjdzie nam pewnie jeszcze trochę poczekać.

Cieszą również wiarygodne badania internetu - wielu z przedstawicieli polskiej e-branży wskazywało w naszym podsumowaniu na ich ważną rolę w pozyskiwaniu nowych reklamodawców.

Pierwsze półrocze 2004 roku przyniosło też negatywne wydarzenia. Przedstawiciele polskiego internetu do takich w pierwszej kolejności zaliczyli kłopoty Wirtualnej Polski - ogłoszenie przez spółkę upadłości miało przykry oddźwięk w całej branży. Negatywne emocje budziły również działania polskich polityków związane z polskim internetem: przede wszystkim zaskoczyła nas decyzja Sejmu o zwolnieniu z podatku usług dostępu do internetu dla użytkowników indywidualnych i placówek edukacyjnych, która jest niezgodna z obowiązującym nas prawem unijnym. Tym samym jesienią czeka Polskę proces w Europejskim Trybunale Sprawiedliwości i najpewniej wysoka kara za złamanie przepisów. Niepokojące były również prace nad prawem telekomunikacyjnym, którego zapisy wzbudziły wiele kontrowersji (zwłaszcza w przypadku nałożenia obowiązku legitymowania się dowodem osobistym przy zakładaniu konta poczty elektronicznej). Wiele kłopotów przysporzyło również nasilające się zjawisko spamu oraz epidemia wirusów i robaków sieciowych.

Korzystając z atmosfery refleksji nad minionym półroczem, przedstawiamy również listę tematów, które wzbudziły największe zainteresowanie wśród czytelników Internet Standard:

Styczeń: TPSA blokuje dostęp?

Luty: Czym podszyty jest sukces Money.pl?

Marzec: Wirtualna Polska schodzi z internetowej sceny?

Kwiecień: O2.pl: jesteśmy czwartym portalem w Polsce

Maj: Narodziny AdClicka: burza w szklance wody?

Czerwiec: Polscy politycy a Internet - kto się boi e-maila?

Podsumowując półroczne wyniki polskiej e-branży, można powiedzieć, że były lepsze niż oczekiwano. O szczegółach opowiadają nasi rozmówcy:

Artur Banach, NetSprint:

Mariusz Biedrzycki, Onet.pl:

Michał Brański, o2.pl:

Artur Brzęczkowski, Allegro:

Tomasz Chlebowski, NASK:

Jolanta Ciesielska, Netia:

Michał Kaczorowski, Wakacje.pl:

Jacek Kotur, Crowley Data Poland:

Michał Kreczmar, IDG Poland SA:

Sławomir Kupczyk, ICSS:

Adam Kwaśniewski, Ad.net:

Jakub Mazur, Travelplanet.pl:

Arkadiusz Osiak, Money.pl:

Marcin Pery, Gemius S.A.:

Andrzej J. Piotrowski, Instytut im. Adama Smitha:

Dariusz Sokołowski, IDG Poland S.A.:

Agnieszka Szwaj, Wirtualna Polska:

Piotr Waglowski, Internet Society Poland:

Maciej Wicha, Gazeta.pl:

Artur Zawadzki, IAB Polska: