Patent na reklamy?

Do Amerykańskiego Urzędu Patentowego trafił wniosek o opatentowanie pewnej metody publikowania informacji reklamowych na stronach WWW - poinformował serwis Slashdot.org. Wniosek podpisany jest m.in. przez Jeffa Bezosa, szefa sklepu internetowego Amazon.com. Zdaniem niektórych, Amazon.com może chcieć opatentować... bannery reklamowe.

Dostępna w Internecie aplikacja jest długa i stosunkowo skomplikowana - opisana jest w niej szczegółowo metoda publikowania reklam na stronach internetowych oraz zarządzania nimi. Wniosek nr 20030055729 został zgłoszony 20 marca; podpisany jest przez Jeffrey'a Bezosa, Gusa Lopeza oraz Joela Spiegla (cała trójka zajmuje wysokie stanowiska w Amazon.com).

Opis wniosku składa się z 30 punktów, precyzujących, jakich form publikowania informacji reklamowych dotyczy patent. Oprócz nich znajdziemy tu również obszerne, kilkunastustronicowe opracowanie jego najważniejszych założeń.

Trudno na razie wyrokować, czy Amazon.com ma szansę na uzyskanie takiego patentu i jak byłby on interpretowany. Gdyby jednak to się stało, teoretycznie możliwe jest, że firma mogłaby zarządać od innych serwisów, korzystających z opisanej metody, opłat licencyjnych. Wydaje się to jednak wątpliwe - szczególnie biorąc pod uwagę, iż kilka firm już wcześniej próbowało opatetntować niektóre powszechnie wykorzystywane dziś mechanizmy. Przypomnijmy choćby przypadek koncernu British Telecommunications, który bez efektu usiłował opatentować hiperzłącza.

Więcej informacji:

http://appft1.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HITOFF&d=PG01&p=1&u=/netahtml/PTO/srchnum.html&r=1&f=G&l=50&s1='20030055729'.PGNR.&OS=DN/20030055729&RS=DN/20030055729