Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Patent na reklamy?

Do Amerykańskiego Urzędu Patentowego trafił wniosek o opatentowanie pewnej metody publikowania informacji reklamowych na stronach WWW - poinformował serwis Slashdot.org. Wniosek podpisany jest m.in. przez Jeffa Bezosa, szefa sklepu internetowego Amazon.com. Zdaniem niektórych, Amazon.com może chcieć opatentować... bannery reklamowe.

Dostępna w Internecie aplikacja jest długa i stosunkowo skomplikowana - opisana jest w niej szczegółowo metoda publikowania reklam na stronach internetowych oraz zarządzania nimi. Wniosek nr 20030055729 został zgłoszony 20 marca; podpisany jest przez Jeffrey'a Bezosa, Gusa Lopeza oraz Joela Spiegla (cała trójka zajmuje wysokie stanowiska w Amazon.com).

Opis wniosku składa się z 30 punktów, precyzujących, jakich form publikowania informacji reklamowych dotyczy patent. Oprócz nich znajdziemy tu również obszerne, kilkunastustronicowe opracowanie jego najważniejszych założeń.

Trudno na razie wyrokować, czy Amazon.com ma szansę na uzyskanie takiego patentu i jak byłby on interpretowany. Gdyby jednak to się stało, teoretycznie możliwe jest, że firma mogłaby zarządać od innych serwisów, korzystających z opisanej metody, opłat licencyjnych. Wydaje się to jednak wątpliwe - szczególnie biorąc pod uwagę, iż kilka firm już wcześniej próbowało opatetntować niektóre powszechnie wykorzystywane dziś mechanizmy. Przypomnijmy choćby przypadek koncernu British Telecommunications, który bez efektu usiłował opatentować hiperzłącza.

Więcej informacji:

http://appft1.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HITOFF&d=PG01&p=1&u=/netahtml/PTO/srchnum.html&r=1&f=G&l=50&s1='20030055729'.PGNR.&OS=DN/20030055729&RS=DN/20030055729