Pasaż Finansowy dostępny przez telefon komórkowy

Wirtualna Polska rozszerza ofertę serwisów i usług dostępnych przez telefon komórkowy i inne urządzenia mobilne. Ruszył właśnie pierwszy w Polsce Pasaż Finansowy, z którego korzystać można przez telefon komórkowy.

Pasaż Finansowy WP to internetowa platforma pośrednictwa finansowego. W tej chwili porównać można i zamówić przez telefon dwie kategorie produktów Pasażu - kredyty mieszkaniowe oraz kredyty gotówkowe. W pierwszym etapie do współpracy zaproszone zostały dwie duże instytucje finansowe, gotowe do sprzedaży produktów finansowych przez telefon: Bank Millennium SA oraz pośrednik finansowy Open Finanse SA. Docelowo w projekt włączeni zostaną kolejni partnerzy Pasażu Finansowego WP, poszerzając ofertę produktów finansowych dostępnych przez telefon.

"Zagospodarowujemy pole, na którym nieobecni są inni gracze związani z rynkiem finansowym. Za naszym pośrednictwem już teraz można w bardzo łatwy sposób zamówić kontakt z doradcą kredytowym w celu omówienie szczegółów oferty i, docelowo, podpisania umowy kredytowej." - mówi Joanna Pawlak, Dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży Wirtualnej Polski.

Serwis mini.wp.pl zapewnia posiadaczom telefonów komórkowych i innych urządzeń przenośnych dostęp do najważniejszych serwisów WP, w tym Wiadomości, Sportu, Pogody, Filmu itd.

A co o pomyśle usług finansowych poprzez telefon sądzą przedstawiciele trzech największych serwisów biznesowych? O komentarz poprosiliśmy Bankier.pl, Onet.pl i Money.pl.

Maciej Klepacki - Dyrektor ds. Marketingu i PR, Członek Zarządu Bankier.pl S.A.

Jednym z atrakcyjnych kierunków rozwoju naszej mobilnej wersji portalu m.bankier.pl jest właśnie wdrożenie Centrum Finansowego, w którym oprócz porównania kilkudziesięciu produktów finansowych można będzie w łatwy sposób dokonać ich zakupu czy też umówić się na spotkanie z doradcą.

Zwracam tylko uwagę na jedną rzecz, że wdrażanie tego typu rozwiązań na urządzenia mobilne wymaga dużej ilości rozwagi i zdrowego rozsądku. Osobiście nie jestem przekonany, że przenoszenie na platformy mobilne wszystkich funkcjonalności i pełnej gamy produktów portalu ma sens. Dla przykładu procedura uzyskania kredytu mieszkaniowego jest na tyle skomplikowana i czasochłonna, że nawet w medium jakim jest Internet nie ma obecnie możliwości zrealizowania tego procesu w całości. Prędzej czy później będziemy musieli osobiście stawić się w banku czy też spotkać z doradcą. Dlatego też popieram rozwój sprzedażowych obszarów w ramach serwisów mobilnych, ale w pierwszej kolejności skupiłbym się na zaspokajaniu priorytetowych potrzeb użytkowników, a powiedzmy sobie szczerze, kredyt mieszkaniowy zaciąga się najczęściej raz lub dwa razy w życiu. Zupełnie nie widzę powodu, dla którego tak ważna decyzja, wymagająca poświecenia odpowiedniej ilości czasu celem wybrania najlepszej oferty, miałaby być realizowana z telefonu komórkowego, który w dalszym ciągu pod względem komfortu, przejrzystości i funkcjonalności odbiega od tradycyjnych metod korzystania z Internetu.

Jestem przekonany, że jest dużo więcej produktów i usług biznesowych z tego obszaru, które byłyby potrzebne użytkownikom korzystającym z serwisów mobilnych, a portalom umożliwiłyby generowanie przychodów z tego zupełnie nowego kanału dystrybucji. Przykładem mogą być pożyczki przez sms czy też transfer pieniędzy pomiędzy użytkownikami posiadającymi jedynie telefon komórkowy, gdzie do takowej wypłaty środków potrzebujemy tylko i wyłącznie bankomatu oraz telefonu komórkowego (nawet bez potrzeby posiadania rachunku bankowego czy też karty płatniczej). To oczywiście przyszłość, ale jest mi ona bliższa niż np. wdrażanie na siłę na platformy mobilne nie do końca dopasowanych do ich specyfiki produktów finansowych.

Marcin Grządka, PR Manager w Onet.pl

W obecnym kształcie pasaż finansowy WP dla telefonów komórkowych to bardzo okrojona jakościowo wersja jego odpowiednika z portalu - oferowane są w niej aktualnie produkty finansowe wyłącznie dwóch partnerów.

Onet.pl od dłuższego czasu konsekwentnie tworzy mobilne wersje różnych usług portalowych w ramach platformy OnetLajt, przy czym każda z oferowanych usług stanowi zawsze kompletną odpowiedź na oczekiwania użytkowników, adekwatną do formy mobilnej. Projekt pasażu finansowego również będzie wprowadzony w formie przystosowanej do telefonów komórkowych. Szczegółowych informacji o terminie i formie planowanego serwisu jednak na razie nie udzielamy.

Rafał Jabłoński, Marketing Communication Manager w Money.pl

W 2000 roku jako pierwsi udostępniliśmy cały serwis Money.pl w telefonach obsługujących WAP. Jako że telefony komórkowe obecnie coraz bardziej dorównują komputerom i bardzo dobrze radzą sobie z obsługą Internetu, uważamy, że nie ma sensu tworzenie oddzielnej aplikacji tak jak zrobiło to WP. Tworzenie rozwiązań takich jak aplikacje sieciowe miało sens pare lat temu. Obecnie jest to pomysł nie trafiony gdyż za rok lub dwa będzie to rozwiązanie przestarzałe. Oczywiście taki krok wygląda dobrze z medialnego punktu widzenia, ale jest to wywarzanie otwartych drzwi. Kolejną kwestią jest tu koszt takiego przedsięwzięcia - angażowania programistów itp. Bankier.pl wydał swego czasu sporo pieniędzy na takie rozwiązanie. Z naszej oferty produktów finansowych dobrze korzysta się z poziomu mobilnej przeglądarki.

Aktualizacja: 21 lipca 2008 17:00

Artykuł został zaktualizowany o wypowiedzi przedstawicieli Bankier.pl, Onet.pl i Money.pl