Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Papież na żywo – tylko w telewizji

Powstał kolejny serwis internetowy poświęcony VIII pielgrzymce Jana Pawła II - Katolicka Agencja Informacyjna uruchomiła obszerny dział na swojej witrynie e.kai.pl. Nikt jak dotąd nie zdecydował się na internetowe transmisje na żywo papieskiej wizyty.

W podserwisie KAI „Papież w Polsce” znalazły się informacje na temat przebiegu pielgrzymki Jan Paweł II, forum dyskusyjne, teksty homilii, komentarze i wypowiedzi znanych osób. Jeszcze przed rozpoczęciem wizyty w serwisie pojawią teksty homilii wygłoszonych podczas wcześniejszych wizyt, także w wersji angielskiej. Na witrynie znalazło się także sporo odnośników do innych serwisów poświęconych pielgrzymce, m.in. do:

oficjalnego serwisu pielgrzymów

http://www.malopolska.pl/pielgrzymka/

portalu Opoka

http://www.opoka.org.pl/

serwisu przygotowanego przez MSWiA

http://www.mswia.gov.pl/index1_b.html

Komendy Głównej Policji

http://www.kgp.gov.pl/

serwisu wiara.hoga.pl

http://www.wiara.hoga.pl/

czy Maltańskiej Służby Medycznej

http://www.malta-sluzba.med.pl/pielgrzymka/.

Nikt w polskiej Sieci nie zdecydował się na transmisję internetową papieskiej pielgrzymki - do TP Internet nie zgłosił się nawet żaden potencjalnie zainteresowany. „Pośrednio pielgrzymkę będzie można obejrzeć przez Internet, bo w Sieci jest przez nas na żywo transmitowana TVN 24, która z pewnością pokaże obszerne fragmenty wizyty” – zaznacza rzecznik TPI, Radosław Żuk.

Jak mówi przedstawiciel TP Internet, której najłatwiej byłoby taki projekt wykonać, o obecnej sytuacji zadecydowało kilka czynników. „Decydują względy technologiczne – nadal, choć o niebo lepszy niż na przykład dwa lata temu – przekaz internetowy jest gorszy od telewizyjnego. Nie mamy też dostatecznie dużej liczby zainteresowanych – szczytowym osiągnięciem w Polsce w dziedzinie transmisji strumieniowych były relacje z drugiej edycji Big Brother’a. Dużym przedsięwzięciem w naszym Internecie jest transmisja o ruchu na poziomie do kilku tys. użytkowników równocześnie” – mówi Radosław Żuk.

Według rzecznika TP Internet, na braku zainteresowania nie zaważyła zapewne cena oferty. „Transmisja internetowa jest tanim przedsięwzięciem – przy najprostszych transmisjach, na przykład z koncertu, jest to ok. 30 tys. zł na stanowisko na miejscu oraz koszt kilkuset licencji RealAudio. Zwykle nasi klienci wykupują 1 tys. licencji tego oprogramowania, które w sumie obsłużyć mogą kilka tysięcy internautów. Aby jednak przedsięwzięcie się zwróciło, dochodzi do tego konieczność spieniężenia dostępu, np. przez opłaty SMS-ami. A trudno sobie wyobrażać, żeby sprzedawać transmisję z pielgrzymki Jana Pawła II” – powiedział Radosław Żuk.

Zapewne nie znajdzie się już sponsor na internetową transmisję z pielgrzymki Jana Pawła II, choć jak zapewnia przedstawiciel TP Internet, gdyby zgłosił się jeszcze dziś - pod względem technicznym spółka byłaby w stanie przygotować się do choćby okrojonej wersji transmisji.