Papież na żywo – tylko w telewizji

Powstał kolejny serwis internetowy poświęcony VIII pielgrzymce Jana Pawła II - Katolicka Agencja Informacyjna uruchomiła obszerny dział na swojej witrynie e.kai.pl. Nikt jak dotąd nie zdecydował się na internetowe transmisje na żywo papieskiej wizyty.

W podserwisie KAI „Papież w Polsce” znalazły się informacje na temat przebiegu pielgrzymki Jan Paweł II, forum dyskusyjne, teksty homilii, komentarze i wypowiedzi znanych osób. Jeszcze przed rozpoczęciem wizyty w serwisie pojawią teksty homilii wygłoszonych podczas wcześniejszych wizyt, także w wersji angielskiej. Na witrynie znalazło się także sporo odnośników do innych serwisów poświęconych pielgrzymce, m.in. do:

oficjalnego serwisu pielgrzymów

http://www.malopolska.pl/pielgrzymka/

portalu Opoka

http://www.opoka.org.pl/

serwisu przygotowanego przez MSWiA

http://www.mswia.gov.pl/index1_b.html

Komendy Głównej Policji

http://www.kgp.gov.pl/

serwisu wiara.hoga.pl

http://www.wiara.hoga.pl/

czy Maltańskiej Służby Medycznej

http://www.malta-sluzba.med.pl/pielgrzymka/.

Nikt w polskiej Sieci nie zdecydował się na transmisję internetową papieskiej pielgrzymki - do TP Internet nie zgłosił się nawet żaden potencjalnie zainteresowany. „Pośrednio pielgrzymkę będzie można obejrzeć przez Internet, bo w Sieci jest przez nas na żywo transmitowana TVN 24, która z pewnością pokaże obszerne fragmenty wizyty” – zaznacza rzecznik TPI, Radosław Żuk.

Jak mówi przedstawiciel TP Internet, której najłatwiej byłoby taki projekt wykonać, o obecnej sytuacji zadecydowało kilka czynników. „Decydują względy technologiczne – nadal, choć o niebo lepszy niż na przykład dwa lata temu – przekaz internetowy jest gorszy od telewizyjnego. Nie mamy też dostatecznie dużej liczby zainteresowanych – szczytowym osiągnięciem w Polsce w dziedzinie transmisji strumieniowych były relacje z drugiej edycji Big Brother’a. Dużym przedsięwzięciem w naszym Internecie jest transmisja o ruchu na poziomie do kilku tys. użytkowników równocześnie” – mówi Radosław Żuk.

Według rzecznika TP Internet, na braku zainteresowania nie zaważyła zapewne cena oferty. „Transmisja internetowa jest tanim przedsięwzięciem – przy najprostszych transmisjach, na przykład z koncertu, jest to ok. 30 tys. zł na stanowisko na miejscu oraz koszt kilkuset licencji RealAudio. Zwykle nasi klienci wykupują 1 tys. licencji tego oprogramowania, które w sumie obsłużyć mogą kilka tysięcy internautów. Aby jednak przedsięwzięcie się zwróciło, dochodzi do tego konieczność spieniężenia dostępu, np. przez opłaty SMS-ami. A trudno sobie wyobrażać, żeby sprzedawać transmisję z pielgrzymki Jana Pawła II” – powiedział Radosław Żuk.

Zapewne nie znajdzie się już sponsor na internetową transmisję z pielgrzymki Jana Pawła II, choć jak zapewnia przedstawiciel TP Internet, gdyby zgłosił się jeszcze dziś - pod względem technicznym spółka byłaby w stanie przygotować się do choćby okrojonej wersji transmisji.