PRZEGLĄD TYGODNIA 15 – 22.09

Elektrim kupił 55 procent akcji Poland.com

Firma telekomunikacyjna Netia zwróciła się do Ministerstwa Łączności z prośbą o arbitraż w negocjacjach z Telekomunikacją Polską SA Obie firmy nie mogą porozumieć się w sprawie rozliczeń rozmów międzymiastowych. Kontrolowana przez szwedzką Telię Netia zagroziła, że jeżeli nie dojdzie do porozumienia z TP SA, to zażąda zwrotu 23 milionów euro zapłaconych za koncesję oraz wytoczy ministerstwu proces o zwrot kosztów związanych z pracami nad połączeniami międzymiastowymi. Ministerstwo Łączności na podjęcie decyzji ma 30 dni.

Amerykański portal Excite.com, jeden z najpopularniejszych portali w Stanach Zjednoczonych, zamierza wejść na polski rynek. Polska część portalu będzie pierwszym etapem ekspansji firmy na rynek Europy Środkowej. Gdyby plany Excite.com zostały szybko zrealizowane, byłby to pierwszy zagraniczny portal działający bezpośrednio na krajowym rynku.

Według pogłosek, które pojawiły się na rynku telekomunikacyjnym, Deutsche Telekom będzie głównym akcjonariuszem Polskiej Telefonii Cyfrowej.

Jak by to miało wyglądać? Otóż scenariusz przewiduje, że DT miałby się porozumieć z francuską grupą Vivendi i zastąpić ją w roli strategicznego partnera spółki Elektrim Telekomunikacja. To zaś spowodowałoby objęcie większościowych udziałów w Polskiej Telefonii Cyfrowej (operator sieci telefonii komórkowej Era GSM).

„Nawet gdyby DT dogadał się z Vivendi, i tak nie miałby kontroli nad PTC, mimo pozornej większości udziałów” – twierdzi Krzysztof Skoczyński z CDM Pekao. Niemcy nabyliby udziały w spółce, która i tak byłaby kontrolowana przez Elektrim (ma 51 procent ET) i nadal nadzorowała operatora Ery. Rozwiązaniem tego problemu byłoby przejęcie Elektrimu. Na to jednak nie zezwala obecne polskie prawo telekomunikacyjne, które ogranicza udział zagranicznej spółki w krajowym telekomie do 49 procent.

ComputerLand i Polska Grupa Farmaceutyczna zamierzają uruchomić serwis medyczny. W tym tygodniu została podpisana umowa intencyjna w sprawie utworzenia nowej spółki. Jej zadaniem będzie uruchomienie Internetowej Platformy Medycznej. Głównym zadaniem nowego serwis będzie ułatwienie nawiązania współpracy dostawców i odbiorców produktów oraz usług medycznych.

Credit Suisse, drugi co do wielkości szwajcarski bank, otworzył własny portal finansowy. Jest to pierwsze tego typu paneuropejskie przedsięwzięcie , mające na celu zdobycie przez narodowy bank klientów z innych państw. Credit Suisse zamierza zaoferować własne produkty inwestycyjne oraz wiodących domów inwestycyjnych. W przyszłym roku bank planuje rozszerzyć swoją internetową ofertę o: porady przez telefon, karty kredytowe, a także ubezpieczenia na życie.

Tiscali, włoski operator telekomunikacyjny i dostawca usług internetowych, za 5,02 miliarda dolarów przejmie holenderską firmę internetową World Online. Jest to kolejne przejęcie firmy przeprowadzone przez włoskiego operatora telekomunikacyjnego w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Wcześniej Tiscali, które na włoskim rynku buduje swoją pozycję od dwóch lat, ekspansywnie weszło do Niemiec, Francji i Szwajcarii.

Kanclerz RFN Gerhard Schroeder wezwał ministra finansów do zniesienia specjalnego podatku od osób korzystających prywatnie z sieci w miejscu pracy. Podatek ten wprowadzono w Niemczech w ubiegłym miesiącu. Krok ten spotkał się od razu z opozycją ze strony kierownictwa firm IT. Informatycy stwierdzili, że kary finansowe tylko odstraszą ludzi od Internetu. Ostatecznie kanclerz Gerhard Schroeder postanowił znieść niefortunny podatek. Jednocześnie zapowiedział, że rząd powinien dać ulgi podatkowe osobom, które wykorzystują domowy dostęp do Internetu w celach służbowych.

Elektrim kupi 55 procent udziałów w polskim hubie Poland.com oraz razem z partnerami otrzyma wyłączność na negocjacje w sprawie kupna Access.com, producenta programów lojalnościowych. Plany Elektrimu przewidują dalszą ekspansję w Sieci. Zakup Poland.com zrealizował zamiary wobec indywidualnych użytkowników Internetu.

Spółka uruchomi w ramach huba jeszcze 8 serwisów, poświęconych głównie rozrywce i kulturze. Następnie plany przewidują wejście na rynek klientów korporacyjnych. Zostaną uruchomione portale dla małych i średnich firm oraz serwis biznesowo-finansowy. Elektrim podpisał też list intencyjny z założycielami firmy Acces.com – Douglasem Maguire i 7th & Market Inc. Zgodnie z umową, otrzymał razem z Eastbridge NV i American Retail Investments wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia udziałów spółki, która zajmuje się produkcją programów lojalnościowych dla klientów korporacji różnych branż. Elektrim prowadzi razem z Eastbridge sklep internetowy sieci handlowej Empik.

ComputerLand i Polska Grupa Farmaceutyczna powołają spółkę pod nazwą clinika.pl, w którą zainwestują 23 miliony złotych. Clinika.pl planuje utworzenie medycznej platformy internetowej. Nowa spółka chce obsługiwać elektroniczne transakcje na rynku medyczno-farmaceutycznym, a konkretnie rozliczenia, monitorowanie dostaw oraz związane z nim automatyczne składanie zamówień.

Spółka zamierza również dostarczać elektroniczne serwisy informacyjne poświęcone medycynie i zdrowiu oraz świadczyć usługi związane z telemedycyną. Swoje usługi clinika.pl zacznie świadczyć pod koniec tego roku, a do 2003 roku ma objąć 30 procent użytkowników rynku. Pierwsze zyski spółka powinna osiągnąć po 24 miesiącach od rozpoczęcia działalności.

Największy europejski dostawca usług internetowych T-Online, ramię niemieckiej grupy telekomunikacyjnej Deutsche Telekom, w ciągu miesiąca stracił drugiego kluczowego dla firmy człowieka. Rezygnację złożył Ralf Eck, członek zarządu T-Online, odpowiedzialny za strategię marketingową firmy. Według Rona Sommera, dyrektora wykonawczego DT, odejście Ecka jest początkiem serii zmian w składzie zarządu, planowanych do końca tego roku.

Europejski portal Lycos zakupił szwedzki portal Spray Network. Lycos Europe zobowiązał się zapłacić w akcjach i gotówce 571 milionów dolarów dwóm głównym udziałowcom skandynawskiego portalu, Spray Ventures i Investor. Pozyskane pieniądze szefowie Lycosa zamierzają przeznaczyć na dalszy rozwój firmy. Przejęcie skandynawskiego portalu ma umocnić pozycję Lycosa w Europie.

Przedstawiciele firmy twierdzą, że dzięki zakupowi Spray Network liczba zarejestrowanych użytkowników wzrośnie do 8,6 miliona, a miesięczna liczba odsłon może sięgnąć nawet miliarda. Plan strategiczny Lycosa zakłada również dotarcie poprzez Spray do nowej grupy docelowej internautów.