PKO BP najlepszy wśród banków w SEM

Zwycięzcą rankingu "Banki pod lupą SEM" opracowanego przez Bluerank został PKO BP. Podstawę analizy stanowiła optymalizacja i pozycjonowanie witryny banku oraz reklama w wyszukiwarkach internetowych. Na podium znaleźli się także: Bank Zachodni WBK oraz mBank.

Zwycięzcą rankingu "Banki pod lupą SEM" opracowanego za IV kwartał 2008 r. uwzględniającego optymalizację i pozycjonowanie witryny oraz reklamę w wyszukiwarkach został PKO BP, który tym samym utrzymał tytuł lidera, zdobyty w analogicznym rankingu z roku 2007.

Największy spadek w porównaniu do badania poprzedniego odnotował MultiBank (z 5. na 10. miejsce) oraz bank Citi Handlowy (z 8 na 11). W górę poszedł Bank Zachodni WBK (drugie miejsce), mBank (trzecie miejsce) oraz ING BŚ i Pekao.

Oceniając banki brano pod uwagę pozycje ich serwisów WWW w organicznych wynikach wyszukiwania, ilość i jakość odnośników prowadzących do każdej z witryn oraz optymalizację stron banków pod kątem wyszukiwarek. Badano także widoczność banków w płatnych wynikach wyszukiwania (linki sponsorowane).

W zakresie SEO zauważyć można spadek pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania, który dotyka prawie wszystkie banki (z wyjątkiem Millennium). Jest to prawdopodobnie związane z coraz bardziej agresywnym pozycjonowaniem serwisów pośredniczących w sprzedaży kredytów, które to serwisy korzystają z programów partnerskich (zarówno programów samych banków, jak i programów serwisów branżowych) - tłumaczą zaistniałe zjawisko autorzy rankingu z firmy Bluerank prognozując, iż prawdopodobnie w najbliższej przyszłości utrwalać się będzie w wynikach naturalnych przewaga serwisów pośredniczących w sprzedaży produktów finansowych.

Spadek skutecznych działań optymalizacyjnych banków równoważony jest jednak wzrostem widoczności ich witryn w płatnych wynikach wyszukiwania (o 11% w porównaniu do roku 2007).

Autorzy rankingu podkreślają także większe zainteresowanie reklamą w wyszukiwarkach powodujące silniejszą konkurencję w kampaniach PPC sektora finansowego. W roku 2007 na 80 zapytań wpisanych do wyszukiwarki, otrzymano próbę 733 reklam. Rok później (IV kw. 2008) - tyle samo zapytań wygenerowało 829 reklam. Prawie setka więcej, co daje 13% wzrost.

Metodologia badań

Ranking banków opiera się na ocenie ich obecności w wynikach wyszukiwania Google.pl.

Największa wartość punktowa przypisana została pozycjom osiąganym przez serwisy banków w naturalnych wynikach wyszukiwania. Na kolejnych miejscach znalazły się stopień dostosowania serwisu bankowego do wymagań SEO oraz ilość i jakość linków kierujących do serwisu banku. Kryteria, które posłużyły do zweryfikowania i oceny tych danych szczegółowo opisane są na liście SEOmoz. Czwartym analizowanym wskaźnikiem widoczności serwisu w Internecie, była ilość i pozycja linków sponsorowanych wyświetlanych na stronach Google. Informacje o tym gromadzone były w okresie 20 X 2008 - 12 XI 2008 (w ramach kilku pomiarów dziennie, wykonywanych miedzy godz. 8.00 a 22.00).

Analiza wykonana została na bazie 10 zapytań obejmujących najpopularniejsze dla sektora bankowego słowa i frazy kluczowe wyszczególnione na podstawie odpowiedniego narzędzia Google oraz statystyk wyszukań Onet.pl.

Lista 11 banków, które poddano ocenie, stworzona została na podstawie danych o wielkości ich kapitału, oraz w oparciu o subiektywną ocenę ich popularności, dostarczoną przez ankietowanych internautów.

Próba do analizy pobierana była poprzez wpisanie w Google.pl określonych wcześniej słów kluczowych, oraz odnotowanie adresów stron, których reklamy pojawiły w linkach sponsorowanych i w naturalnych wynikach wyszukiwania na pierwszej stronie.

Raport "Banki pod lupą" dostępny jest tutaj.