Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

PKO BP najlepszy wśród banków w SEM

Zwycięzcą rankingu "Banki pod lupą SEM" opracowanego przez Bluerank został PKO BP. Podstawę analizy stanowiła optymalizacja i pozycjonowanie witryny banku oraz reklama w wyszukiwarkach internetowych. Na podium znaleźli się także: Bank Zachodni WBK oraz mBank.

Zwycięzcą rankingu "Banki pod lupą SEM" opracowanego za IV kwartał 2008 r. uwzględniającego optymalizację i pozycjonowanie witryny oraz reklamę w wyszukiwarkach został PKO BP, który tym samym utrzymał tytuł lidera, zdobyty w analogicznym rankingu z roku 2007.

Największy spadek w porównaniu do badania poprzedniego odnotował MultiBank (z 5. na 10. miejsce) oraz bank Citi Handlowy (z 8 na 11). W górę poszedł Bank Zachodni WBK (drugie miejsce), mBank (trzecie miejsce) oraz ING BŚ i Pekao.

Oceniając banki brano pod uwagę pozycje ich serwisów WWW w organicznych wynikach wyszukiwania, ilość i jakość odnośników prowadzących do każdej z witryn oraz optymalizację stron banków pod kątem wyszukiwarek. Badano także widoczność banków w płatnych wynikach wyszukiwania (linki sponsorowane).

W zakresie SEO zauważyć można spadek pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania, który dotyka prawie wszystkie banki (z wyjątkiem Millennium). Jest to prawdopodobnie związane z coraz bardziej agresywnym pozycjonowaniem serwisów pośredniczących w sprzedaży kredytów, które to serwisy korzystają z programów partnerskich (zarówno programów samych banków, jak i programów serwisów branżowych) - tłumaczą zaistniałe zjawisko autorzy rankingu z firmy Bluerank prognozując, iż prawdopodobnie w najbliższej przyszłości utrwalać się będzie w wynikach naturalnych przewaga serwisów pośredniczących w sprzedaży produktów finansowych.

Spadek skutecznych działań optymalizacyjnych banków równoważony jest jednak wzrostem widoczności ich witryn w płatnych wynikach wyszukiwania (o 11% w porównaniu do roku 2007).

Autorzy rankingu podkreślają także większe zainteresowanie reklamą w wyszukiwarkach powodujące silniejszą konkurencję w kampaniach PPC sektora finansowego. W roku 2007 na 80 zapytań wpisanych do wyszukiwarki, otrzymano próbę 733 reklam. Rok później (IV kw. 2008) - tyle samo zapytań wygenerowało 829 reklam. Prawie setka więcej, co daje 13% wzrost.

Metodologia badań

Ranking banków opiera się na ocenie ich obecności w wynikach wyszukiwania Google.pl.

Największa wartość punktowa przypisana została pozycjom osiąganym przez serwisy banków w naturalnych wynikach wyszukiwania. Na kolejnych miejscach znalazły się stopień dostosowania serwisu bankowego do wymagań SEO oraz ilość i jakość linków kierujących do serwisu banku. Kryteria, które posłużyły do zweryfikowania i oceny tych danych szczegółowo opisane są na liście SEOmoz. Czwartym analizowanym wskaźnikiem widoczności serwisu w Internecie, była ilość i pozycja linków sponsorowanych wyświetlanych na stronach Google. Informacje o tym gromadzone były w okresie 20 X 2008 - 12 XI 2008 (w ramach kilku pomiarów dziennie, wykonywanych miedzy godz. 8.00 a 22.00).

Analiza wykonana została na bazie 10 zapytań obejmujących najpopularniejsze dla sektora bankowego słowa i frazy kluczowe wyszczególnione na podstawie odpowiedniego narzędzia Google oraz statystyk wyszukań Onet.pl.

Lista 11 banków, które poddano ocenie, stworzona została na podstawie danych o wielkości ich kapitału, oraz w oparciu o subiektywną ocenę ich popularności, dostarczoną przez ankietowanych internautów.

Próba do analizy pobierana była poprzez wpisanie w Google.pl określonych wcześniej słów kluczowych, oraz odnotowanie adresów stron, których reklamy pojawiły w linkach sponsorowanych i w naturalnych wynikach wyszukiwania na pierwszej stronie.

Raport "Banki pod lupą" dostępny jest tutaj.