Optymizm na rynku płatnych treści

Czas na zmiany

Nawał dostarczanych treści stał się z jednej strony źródłem wzmożonej konkurencji, z drugiej zaś, zwiększył po stronie konsumenta koszty pozyskiwania produktów o dobrej jakości. W ten sposób stopniowo preferencje użytkowników zaczęły ulegać zmianie. Poszukiwanymi stały się treści mające unikalny charakter, gwarantujące konsumentowi wyłączność posiadanej wiedzy. Wg raportu ACTeN, to właśnie te trzy atrybuty elektronicznych treści stoją na drodze do sukcesu każdego ich producenta.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że odpłatność za treści nie jest nowością dla użytkowników telefonów komórkowych. Od momentu pojawienia się tej technologii byli oni stopniowo przyzwyczajani do płacenia za informacje. W międzyczasie płatne usługi powoli stały się znacznym źródłem przychodów dla tej dynamicznie rozwijającej się branży. Choć prezentowane w raporcie ACTeN dane nie potwierdzają jak na razie tego potencjału ekonomicznego, sytuacja powinna zmienić się wraz z wprowadzeniem od dawna oczekiwanej na rynku telefonii trzeciej generacji.

Optymizm na rynku płatnych treści

Będzie lepiej

Autor raportu ACTeN optymistycznie zapatruje się na przyszłość rynku płatnych treści. Nie ukrywa jednak, że takie czynniki jak niedojrzały system płatności (zwłaszcza mikropłatności), czy też wciąż nieefektywnie działający system ochrony praw autorskich, dotyczących elektronicznych treści może nadal tłumić dynamikę rynku.

Warto zauważyć, że dokonywanie płatności w Internecie staje się coraz bardziej popularną formą finalizacji transakcji pomiędzy klientem a przedsiębiorstwem. Klienci po przełamaniu pierwszej bariery strachu posługiwania się np. kartą płatniczą, zaczynają czuć się w wirtualnym świecie coraz bezpieczniej. Tym samym stają się coraz bardziej skłonni do przeprowadzania transakcji online. Nie mniej jednak często zdarza się, iż zakupy elektronicznych treści czynione są spontanicznie, a opłaty nie przekraczają kwoty 5 USD. W tej sytuacji tradycyjne formy płatności stają się nieefektywne. Wymaga to wprowadzania i upowszechnienia nowych rozwiązań, pozwalających klientowi na swobodne dokonywanie zakupów. Mimo tego, iż wiele nowych form płatności takich jak dopisywanie opłat do rachunków telefonicznych, systemy debetowe, karty zdrapki znalazło już swych użytkowników, daleko nam jeszcze do międzynarodowej standaryzacji.