Onet.pl zrywa współpracę z CR Media

Od wczoraj portal przestał przyjmować zlecenia reklamowe od brokera CR Media. Tym samym zakończyła się kilkuletnia współpraca między nimi. Do rozstania Onet przygotowywał się już od stycznia. Powód? - odmienne interesy.

Onet chce działać na polu reklamy bez pośredników. Współpracuje już z największymi domami mediowymi - Mindshare'm, Starcomem czy Magną Global.

Onet chce budować bezpośrednie rekacje z domami mediowymi i m.in. w tym celu rozbudował dział sprzedaży Onet.pl. Ma on zapewnić klientom lepszą obsługę i umożliwić - jak głosi komunikat portalu - efektywną edukację rynku na temat możliwości reklamy internetowej.

Mariusz Biedrzycki, dyrektor działu komunikacji marketingowej Onet.pl tłumaczy decyzję portalu: CR Media to firma bardzo zasłużona dla rynku internetowego. Dysponuje dobrymi analitykami, a zarazem przez lata edukowała reklamodawców i domy mediowe, jak istotnym medium jest internet w media miksie. Ale broker, jak określa się CR Media, jest z definicji obiektywnym doradcą mediowym, a nie można być obiektywnym będąc jednocześnie właścicielem największej sieci reklamowej Ad.Net, w której lądują "obiektywnie zaplanowane" budżety reklamowe. Do tego od niedawna CR Media zacieśniło współpracę z naszym głównym konkurentem, Wirtualną Polską, stając się de facto biurem sprzedaży tego portalu. Nie mogę odmówić zasług CR Media, ale obiektywnym brokerem to on od dawna nie jest i to nie tylko na rynku internetowym, bo w podobnym modelu ta firma działa np. na rynku reklamy radiowej.

Rynek reklamy internetowej staje się coraz bardziej łakomym kąskiem. Budżety reklamowe są coraz większe, a graczy ubywa. Dla Onetu niestartegiczne wydawało się podtrzymywanie współpracy z brokerem nastawionym na sukces rywali portalu - Wirtualnej Polski i sieci Adnet.

Komentarz Wirtualnej Polski

Wojciech Kądziołka, rzecznik Wirtualnej Polski

Wypowiedź pana Biedrzyckiego sugeruje, że Wirtualna Polska nie ma własnego biura sprzedaży, a ono w rzeczywistości liczy kilkanaście osób. Uważam że nadużyciem jest wciąganie Wirtualnej Polski w konflikt między CR Media a Onetem.

Jacek Tryzno, kierownik biura sprzedaży Wirtualnej Polski

My nie outsorsujemy biura sprzedaży - nasz dział się rozrasta. Oczywiście CR Media jest jednym z naszych klientów, ale większość rynku jest obsługiwana przez nasze biuro sprzedaży. Ze wszystkimi agencjami współpracujemy na tych samych zasadach.

Stanowisko CR Media

Jacek Kołtonik, Departament Internet, CR Media

Celem nadrzędnym, który zawsze przyświecał CR Media Consulting, było dostarczanie pełnej i obiektywnej wiedzy na temat aktualnej sytuacji na rynku, przygotowywanie najlepszych ofert, które w pełni odpowiadałyby potrzebom zarówno domów mediowych, agencji reklamowych, a co za tym idzie klientom końcowym. Przywoływanie przez Onet powiązań kapitałowych CR Media z siecią reklamową Ad.net brzmi bardziej niż abstrakcyjnie, gdyż, pragnę przypomnieć, iż CR Media jest właścicielem Ad.netu już ponad 4 lata i jak dotąd Onet nie podnosił tej kwestii jako problemu.

Co więcej CR Media nie jest jedynym brokerem powiązanym kapitałowo z siecią reklamową. Na polskim rynku reklamy on-line funkcjonują nawet podmioty, łączące pod jednym szyldem działalność brokerską i sieciową, czego nie można na pewno powiedzieć o CR Media Consulting S.A.

Reprezentując w pełni CR Media Consulting pragnę zapewnić wszystkich klientów, domy mediowe czy agencje reklamowe, iż CR Media nigdy nie było i nie jest biurem sprzedaży portalu WP.pl. Insynuowanie przez Onet.pl ścisłej współpracy z WP.pl jest naciąganiem rzeczywistości i szukaniem pretekstu biura reklamy Onet do bezpośredniej współpracy z klientami, domami mediowym. Co więcej, postrzegamy to jako nieudolną próbą zdyskredytowania niezależnego brokera jakim jest CR Media Consulting przez biuro reklamy Onet, które ze wszystkich sił dąży do pozyskania większego niż wynika to z badań dostępnych na rynku udziału w budżetach reklamowych.

Stosując logikę kolegi Biedrzyńskiego można by równie dobrze stwierdzić, iż w przeszłości pełniliśmy funkcję biura sprzedaży portalu Onet.pl

Aktualizacja: 15 lutego 2005 20:40

W kolejnej ramce pod tekstem dodaliśmy stanowisko Jacka Kołtonika z Departamantu Internet, CR Media.

Aktualizacja: 15 lutego 2005 14:46

Pod tekstem dodaliśmy komentarz Wojciecha Kądziołka, rzecznika Wirtualnej Polski oraz Jacka Tryzno, kierownika biura sprzedaży.