Od dziś numer komórki przeniesiesz bezpłatnie w 1 dzień
-
- 06.07.2009, godz. 11:06
6 lipca weszło w życie rozporządzenie do ustawy nowelizującej prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z nim czas przeniesienia numeru komórki od jednego operatora do innego ulegnie znacznemu skróceniu.

W czasie wakacyjnych wypraw komórka może mieć znacznie szersze zastosowanie niż SMS-y i rozmowy - dzięki aplikacjom, których nie powinno zabraknąć w telefonie każdego urlopowicza.
Zobacz także:
W myśl wchodzącego dziś w życie rozporządzenia okres ten ma zostać poważnie skrócony - wszelkie formalności będzie można uregulować w 1 dzień roboczy (numery komórkowe) lub 7 dni w wypadku telefonii stacjonarnej.
Aby mieć pewność, że wniosek o przeniesienie numeru zostanie rozpatrzony tego samego dnia, najlepiej złożyć go osobiście w punkcie usługowym operatora (wtedy rozpatrywanie wniosku nie może trwać dłużej niż 6 godzin). Złożenie wniosku w inny możliwy sposób, np. wysyłka pocztą, faksem, przesyłką kurierską czy elektronicznym formularzem sprawi, że na rozpatrzenie wniosku użytkownik będzie musiał czekać trzy dni.
W wypadku stwierdzenia braku przeszkód technicznych przeniesienia numeru operator musi tego dokonać w terminie 24 godzin.
To nie jedyne ułatwienia dla klientów firm telekomunikacyjnych, jakie obowiązują od dziś. Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego przewiduje również ograniczenie kar nakładanych przez operatora za przedterminowe rozwiązanie umowy.
Dwaj operatorzy sieci komórkowych - Polkomtel (Plus) i PTK Centertel (Orange) - skierowali do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wnioski o zawieszenie obowiązku umożliwienia klientom przeniesienia numeru do innej sieci w ciągu 24 godzin.
Firmy argumentują wnioski dowodząc, że nie wszyscy operatorzy są w jednakowym stopniu przygotowani technicznie do przenoszenia numerów. Spółki deklarują swoją gotowość do umożliwienia przeniesienia numeru do innej sieci w 24 godziny, a swoje wnioski motywują troską o klienta.
Pozostali duzi operatorzy - Polska Telefonia Cyfrowa (Era) i P4 (Play) nie zamierzają składać podobnych wniosków.
Urząd Komunikacji Elektronicznej planował przeprowadzenie w sierpniu br. pierwszej kontroli, jak wygląda procedura przenoszenia numerów u poszczególnych operatorów. Prezes UKE, Anna Streżyńska, zapowiada jednak, że kontrola może nastąpić szybciej, jeśli do Urzędu zaczną napływać skargi konsumentów.
Za niedostosowanie się do rozporządzenia operatorowi grozi kara finansowa w wysokości 3 % ubiegłorocznych przychodów.