Nowy mBank.pl - analiza serwisu ze względu na SEO

Działająca od paru dni, nowa strona mBanku jest przedmiotem wielu dyskusji, głównie pod kątem dużej zmiany designu, wobec którego wytaczanych jest wiele zarzutów o niską intuicyjność.  Co ciekawe przy ostatnim redesignie serwisu mBanku w 2011 roku dyskusja toczyła się wokół tych samych aspektów. Twierdzono,  że także twórcy ówczesnej wersji strony banku zbyt mocno postawili na charakter i wyrazistość, zamiast na czytelność i dostępność do niezbędnych informacji. A jak prezentuje się nowa strona pod kątem SEO?

Autor: Miłosz Woźniak SEO Director, SEMTEC Sp. z o.o.

Brak przekierowań stron produktowych

Podstawowym błędem, którzy zauważyły zarówno osoby z branży SEO, jak i użytkownicy to brak zastosowania przekierowań 301 starych adresów url, na ich nowe odpowiedniki. W praktyce użytkownicy wyszukiwarek chcąc wejść na daną podstronę produktu trafiają na stronę błędu 404 - z informacją, że strona nie istnieje oraz odnośnikiem do strony głównej:

Nowy mBank.pl - analiza serwisu ze względu na SEO

Rezultatem braku przekierowań jest systematyczny spadek widoczności serwisu w wyszukiwarkach. Do niedawna domena mbank.pl, według narzędzia serp24.pl, była widoczna w top10 na około 1000 fraz, które posiadały miesięczną liczbę wyszukiwani większą od 100.

Nowy mBank.pl - analiza serwisu ze względu na SEO

serp24

Sortując frazy według pozycji można zauważyć znaczne spadki, np.

w tym także na frazy brandowe, np. mlokata - spadek z 1 na 3 pozycję.

Nowy mBank.pl - analiza serwisu ze względu na SEO

mlokata

Nieprawidłowe przekierowane podstrony forum

Przekierowania 301 zostały zastosowane jedynie w przypadku forum mBanku. Niestety prowadzą one do złych adresów url, prezentując podstrony bez treści.

Na przykład adres url wątku poświęconego obniżeniu limitu karty kredytowej (http://www.mbank.pl/porozmawiajmy/forum/6,993430,obnizenie-limitu-kart-kredytowej,1.html) przekierowuje na poniższy adres, w ramach którego prezentowana jest pusta strona (http://www.mbank.pl/forum/watek,6,obnizenie-limitu-kart-kredytowej,1.html).

Nowy mBank.pl - analiza serwisu ze względu na SEO

watek-forum

Strony nie zgłaszają błędu 404 także podczas odwiedzania ręcznie modyfikowanych adresów url, wyświetlając jedynie puste strony np.  http://www.mbank.pl/forum/watek,6,aaabbb,1.html .

www.mbank.pl czy mbank.pl?

Do tej pory serwis zaindeksowany był w wyszukiwarce Google w ramach poddomeny www.mbank.pl, poniżej widok.

Nowy mBank.pl - analiza serwisu ze względu na SEO

site-mbank

W odświeżonej wersji strony zawarta jest sugestia dla wyszukiwarek wskazująca, że treści strony powinny być indeksowane w ramach domeny mbank.pl, a nie www.mbank.pl, przykładowo na stronie poświęconej pożyczce hipotecznej (http://www.mbank.pl/indywidualny/kredyty/pozyczka-hipoteczna/) zawarta jest następująca informacja o położeniu podstrony, która powinna zostać zaindeksowana:

<link rel="canonical" href="http://mbank.pl/indywidualny/kredyty/pozyczka-hipoteczna/index.html" />

Jest to kolejna zmiana adresacji w serwisie, wymagająca jego całkowitego przeindeksowania czego efektem będą fluktuacje i spadki widoczności podstron.

Co ciekawe serwis dostępny jest także pod takimi adresami, jak http://www.info.mbank.com.pl/ http://www.demo.multibank.pl/.

Nie jest to jednak tak poważny błąd, jak przy ostatnim redesignie, gdzie w ramach atrybutu rel=canonical wskazywano położenie dokumentu na serwerze testowym, np.:

<link rel="canonical" href="http://pl.mbank40.intercon.pl/oszczednosci/lokaty/lokaty-terminowe-mlokaty/index.html" />

Linkowanie wewnętrzne

Zmiana wyglądu strony głównej źle wpłynęła na linkowanie wewnętrzne pod kątem SEO. Zarówno z niej, jak poszczególnych kategorii linkowane są jedynie wybrane produkty. Na przykład na stronie głównej znajduje się link jedynie do kredytu gotówkowego. Aby dotrzeć do kredytu samochodowego należy przejść następującą ścieżkę:

oferta indywidualna à kredyty àkredyt samochodowy.

Rezultatem wprowadzonych zmian jest także linkowanie wewnętrzne ze strony głównej i kategorii (np. oferta indywidualna) bez optymalnych treści linka, np. "dowiedz się więcej" zamiast "kredyt gotówkowy".

Nowy mBank.pl - analiza serwisu ze względu na SEO

dowiedz-sie-wiecej

W ramach produktów nie zastosowano linków wewnętrznych do innych produktów w ramach danej podkategorii, tak jak miało to miejsce w starej wersji serwisu.

Nowy mBank.pl - analiza serwisu ze względu na SEO

mbank-old

Treści na stronach produktowych

Pozytywną zmianą w nowej wersji serwisu jest nagromadzenie dużej ilości treści, zawartych  zawartych w poszczególnych sekcjach.

Nowy mBank.pl - analiza serwisu ze względu na SEO

produkt-sekcje

widoczne są w ramach jednej podstrony:

Nowy mBank.pl - analiza serwisu ze względu na SEO

produkt-tresci

Jest to krok naprzód w porównaniu do poprzedniej wersji serwisu, gdzie treści dla wyszukiwarek widoczne były w ramach osobnych podstronach ze zmienną tabs, przykładowo http://www.mbank.pl/oszczednosci/lokaty/lokaty-terminowe-mlokaty/index.html?tabs=2.

Podsumowując - przy projektowaniu nowej wersji serwisu prawie w ogóle nie brano pod uwagę aspektów SEO. Nie ustrzeżono się poważnych błędów, które powinny zostać jak najszybciej poprawione zarówno ze względów widoczności serwisu, jak i komfortu użytkowników.