Nowi gracze na rynku muzyki online
-
- 05.09.2005, godz. 11:30
Najpopularniejszy obecnie muzyczny sklep internetowy - iTunes - zyskuje coraz to nowych konkurentów. Do grona firm oferujących sprzedaż nagrań muzycznych przez Internet dołączyły dwie kolejne - Virgin i HMV.
W przeciwieństwie do iTunes, gdzie opłata pobierana jest za każdy utwór czy album osobno, w serwisach online Virgin i HMV wprowadzono subskrypcyjny system opłat za dokonywane zakupy. Miesięczna opłata za korzystanie z obu serwisów to 14,99 funta. Większość utworów nabywanych pojedynczo ma kosztować 79 pensów. HMV zapowiada, że będzie proponować firmom płytowym możliwość sprzedaży nowości płytowych po niższych cenach - ma to przyciągnąć większą liczbę klientów.
Użytkownicy obu sklepów będą mogli zapisywać zakupione nagrania na dyskach swoich przenośnych odtwarzaczy - nie dotyczy to jednak odtwarzacza iPod.
Na światowym rynku muzycznym, sprzedaż muzyki przez Internet sięga poziomu 5 % ogólnej liczby sprzedawanych nośników z muzyką. W Wielkiej Brytanii poziom ten jest jeszcze niższy - wynosi zaledwie 2 %. Być może dzięki otwartym właśnie sklepom uda się go zwiększyć. Nie zanosi się jednak - na razie - na to, aby ktokolwiek mógł zdetronizować iTunes...
W sklepie Virgin zakupów mogą na razie dokonywać jedynie mieszkańcy Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Przed opłaceniem subskrypcji można skorzystać z 14-dniowej ofery "free trial" i pobierać pliki za darmo.