Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Nowa spółka badająca polski Internet

Wirtualna Polska, Onet.pl., Agora, Interia, Vogel Publishing i Presspublica powołały spółkę Polskie Badania Internetu. Jak poinformował nas Jarosław Pawlak z Wirtualnej Polski, członek Rady Nadzorczej nowo utworzonej spółki, do głównych zadań firmy będzie należało zwrócenie baczniejszej uwagi na badania Internetu w Polsce.

Wszyscy członkowie spółki zgadzają się co do jednego: badanie to musi zostać ujednolicone. Na świecie prowadzone są głównie dwa rodzaje badań: site centric – koncentrujące się na stronach WWW oraz user-centric – koncentrujące się na użytkownikach sieci. Do pierwszej grupy zaliczane są informacje dotyczące m.in. wejść na daną stronę. Badania z grupy drugiej polegają na obserwowaniu zachowań internautów w Sieci.

„W Polsce jeszcze nikt tego nie robi. Główną ideą powołania spółki Polskie Badania Internetu było rozpisanie przetargu na badanie Internetu” – powiedział nam Jarosław Pawlak

Również Dorota Nowak z Agory uważa za konieczne ustalenie jednolitych standardów badań Internetu w Polsce. Według niej nie tylko twórcy portali chcą wiedzieć, jaki jest prawdziwy obraz Sieci. Najbardziej zainteresowani są reklamodawcy.

Do badania Internetu przymierzają się SMG/KRC, OBOP, GFK Polonia, ARC Rynek i Opinia oraz AGB. Za granicą koszt utrzymania badawczych paneli internetowych to 2 – 6 milionów dolarów rocznie.