Niska popularność Google News
- Piotr Zalewski,
- 20.02.2007, godz. 10:05
Według witryny Topix.net o agregatorze informacji Google News pisano w zeszłym roku w Stanach 4,3 tys. razy, o Yahoo News 2,6 tys. razy, o AOL News 1,3 tys. razy. Google News, który miał ostatnio kłopoty w Belgii wzbudza wiele emocji. Nie jest jednak najpopularniejszym serwisem newsowym, ani w USA, ani w Wielkiej Brytanii.
Google News nie jest klasycznym serwisem newsowym, to program komputerowy - robot, który zbiera i porządkuje informacje z kilkuset, lub nawet w zależności od kraju, ponad tysiąca źródeł. W konkurencyjnych usługach, np. Yahoo News, nad zamieszczaniem treści czuwa redakcja, a materiały z takich źródeł jak Reuters czy AP są kupowane przez Yahoo. W Google News publikowane są tylko fragmenty artykułów i odnośniki do pełnych tekstów na oryginalnych stronach. Takie działanie nie podoba się niektórym wydawcom.
W Belgii firma Google nie może zamieszczać fragmentów artykułów pochodzących od kilkunastu wydawców stowarzyszonych w organizacji Copiepresse. Rodzimi wydawcy także mają obawy przed wejściem serwisu do Polski.
Jednak nie ma się czego obawiać. Po pierwsze - serwis jest znaczącym "generatorem ruchu", uważają wydawcy lokalnych amerykańskich gazet. Rusty Coats z serwisu TBO.com (Floryda) podaje, że Google News odpowiada za 15% ruchu na jego witrynie, a w przypadku wydarzeń takich jak huragan, nawet za 50%. To znaczy, że wielu użytkowników serwisu Google News klika na odnośnik do pełnej wersji artykułu.
Po drugie - przynajmniej na razie, dużo większym powodzeniem wśród internautów cieszą się serwisy, w których zamieszczane są pełne teksty pochodzące od wybranych dostawców. Oczywiście za licencje do tekstów płacą właściciele serwisów newsowych.
Serwis SearchEngineWatch przedstawił wyniki oglądalności Google News w USA i Wielkiej Brytanii.
Według analiz comScore, w Wielkiej Brytanii Google News ma prawie trzy razy mniej użytkowników niż Yahoo News. Po piętach depcze mu serwis internetowy bulwarówki The Sun.
Z kolei z badań Nielsen/Netratings dla Wielkiej Brytanii, wynika, że Sun Online ogląda więcej osób niż serwis newsowy Google, na który zagląda tylko 1,3 mln internautów. W Wielkiej Brytanii jest 37,5 mln internautów (dane za Internet World Stats).
Także w USA Google News znajduje się daleko w tyle za największymi serwisami. Tutaj dane są dość spójne i według obu firm badawczych serwis miał ok 8,7 mln użytkowników.