Niewiele poświątecznych wyprzedaży w e-sklepach

Jedynie co piąty sklep internetowy oferuje swym klientom poświąteczne wyprzedaże - wynika z badania przeprowadzonego przez porównywarkę cen Nokaut.pl.

"Niskie ceny mamy przez cały rok" - tak niewielką liczbę wyprzedaży w sklepach internetowych komentują ich właściciele. Z badania przeprowadzonego przez Nokaut.pl wynika, że zaledwie 20% z nich oferuje swym klientom poświąteczne obniżki i wyprzedaże. Warto dodać, że wg raportu, który już po raz drugi został opracowany przez porównywarkę - ceny w sieci są średnio o 24% niższe niż w sklepach tradycyjnych (pierwsza edycja badania z 2008 r. mówiła o kwotach niższych o 17%).

Jak w związku z tym przedstawia się ruch na witrynach e-sklepów w okresie poświątecznym? Z deklaracji właścicieli sklepów, które wzięły udział w badaniu Nokaut.pl wynika, że zakupowa sezonowość nie jest w internecie tak widoczna jak w przypadku handlu tradycyjnego. W 42% przypadków ruch na witrynach jest taki sam jak przed świętami, a dla co piątego sklepu jest on mniejszy zaledwie do 10%. 28% respondentów przyznało, że ruch jest mniejszy o 20%, a dla co dziesiątego badanego odczuwalny jest spadek w granicach 10-20%.

Na uwagę zasługuje fakt, że w USA poświąteczne wyprzedaże w sklepach internetowych nie są niczym niezwykłym. Co ciekawe Wal-Mart rozpoczął promocję swojej posezonowej oferty już na 2 dni przed świętami - ze względu na czas niezbędny na dostawę ostatnie dni przed świętami są praktycznie martwe w e-handlu. Jeszcze w grudniu do Wal-Marta dołączyły wyjątkowo atrakcyjne oferty takich gigantów jak Amazon.com czy BestBuy.com. Wydaje się, że notowane na giełdach firmy rzutem na taśmę chciały przed końcem roku poprawiać wyniki swojej sprzedaży - powiedział Tomasz Maj, e-commerce director Nokaut.pl.

Jeśli już sklepy internetowe oferują zniżki, to najczęściej wynoszą one do 30%. Z badania wynika, że oczywiście zdarzają się wyprzedaże większe (50-70%), ale dotyczą one w większości przypadków mało atrakcyjnego asortymentu, m.in. pokrowców na komórki, drobnych akcesoriów itp. Duża elektronika - telewizory, zestawy kina domowego - bardzo rzadko przeceniona jest o więcej niż 15%.

Myślę, że i w polskim e-commerce przyjdzie czas na posezonowe wyprzedaże. Wraz ze wzrostem sprzedaży i koniecznością trzymania zapasów w naturalny sposób wzrośnie skłonność sklepów internetowych do organizowania wyprzedaży. Internet daje wspaniałe narzędzia - takie jak chociażby porównywarki cen - pozwalające klientom odróżniać prawdziwe okazje od marketingowych zabiegów, co z pewnością może stać się największym atutem sklepów internetowych w walce o klienta z centrami handlowymi - komentuje Tomasz Maj.

Badanie przeprowadzono wśród właścicieli 273 sklepów internetowych, które współpracują z Nokaut.pl. W sumie w bazie porównywarki znajduje się obecnie 2300 sklepów oferujących ponad 14 mln produktów.

Źródła:http://www.newsweek.pl , http://www.marketing-news.pl