Niedocenione blogi

W służbie biznesu

Swoje dzienniki mają też korporacje - np. Microsoft. Co na tym zyskuje? Popularny IEblog to pierwsze źródło informacji na temat siódmej wersji Internet Explorera. Użytkownicy mogą na bieżąco śledzić, jak rozwija się produkt i komentować wprowadzane zmiany. Na tej podstawie pracownicy Microsoft mają szanse stworzyć jeszcze lepszy, bardziej dopasowany do potrzeb użytkownika program. Dla korporacji jednak jeszcze ważniejsze jest to, że zyskuje ona ludzką twarz. Blog poprawia wizerunek firmy, wiarygodność, jakość kontaktów. Nie może być jednak chłodno zaplanowanym marketingowym przedsięwzięciem, bo czytelnicy szybko się na tym połapią i na swoich blogach mogą firmę opisać jak najgorzej.

googleblog.blogspot.com

googleblog.blogspot.com

W Polsce blogi używane jako narzędzie PR dopiero zaczynają się pojawiać. Jednym z nich jest dziennik sklepu internetowego e-lady.pl, który redagują "panie związane ze sklepem" oraz jego właścicielka Anna Marynowska. Wdrożeniem bloga zajęła się agencja interaktywna Janmedia.

Blogi firmowe są jak wyspy na oceanie - jest ich mało i ciężko na nie trafić. Posiadają je firmy internetowe takie jak Nokaut.pl, która na swoim blogu informuje o pracach nad narzędziem do porówywania cen.

Gdzie zacząć?

W Polsce poszukiwanie dobrych blogów jest od niedawna możliwe dzięki pierwszemu katalogowi Blogfrog, który korzysta z pomysłów Technorati - znaczników, odnośników, jak również dodaje swoje własne np. system oceny. Niestety serwis nie zachwyca użytecznością oraz walorami estetycznymi. Drugi serwis promujący wartościowe blogi to Wykop - klon popularnego DIGGa. Czytelnicy głosują na ciekawe linki, w tym często artykuły z blogów. Pojawił się również serwis '10 przykazań', który ma na celu zgrupowanie w jednym miejscu najbardziej wartościowych blogów. Jest on jednak krytykowany, ponieważ zasady przyjęcia do "klubu" są niejasne.

Jeśli znajdzie się wartościowego bloga, to do kolejnych o zbliżonej tematyce najłatwiej dotrzeć po prostu korzystając z odnośników autora czyli tak zwanego Blogrolla. W czytaniu blogów bardzo przydaje się czytnik kanałów RSS.

Niedocenione

Zaczynają powstawać bardzo ciekawe prywatne blogi tematyczne. Jednak polskie media i przedsiębiorcy nadal nie przekonali się, że warto prowadzić bloga, korzystać z niego jako źródła informacji czy opinii.

Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka - mała świadomość internautów, że blogi mogą być wartościowym źródłem informacji, dostępne dopiero od niedawna narzędzia służące wyszukiwaniu blogów, nietrafione kampanie promocyjne, brak zainteresowania ze strony klasycznych mediów, reklamodawców oraz biznesu. - Blogi w Polsce są niedocenione. Poza Agorą wydawcy nie rozumieją ich siły - wyjaśnia Krzysztof Urbanowicz.

A przecież w Polsce mamy już dziesięć milionów internautów, większość, nawet małych firm, komunikuje się z klientami w głównej mierze za pośrednictwem internetu. Zdaje się, że o blogach zapomniano...

***

Autorem tekstu jest Piotr Zalewski.