Nie jest tak źle

Wyniki europejskich dotcomów nie są tak złe, jak można by przypuszczać.

PricewaterhouseCoopers opublikował badania dotyczące kondycji 150 notowanych na giełdzie europejskich spółek internetowych. W IV kw. 2000 r. 38% badanych dotcomów wykazała rentowność, jest to o 10% więcej niż w kwartale poprzednim.

Powiększa się jednak przepaść między najsilniejszymi i najsłabszymi firmami. Podczas gdy 25-proc. grupa największych firm staje się coraz bardziej rentowna, szybciej zwiększa sprzedaż i poprawia efektywność marketingową, 25% firm z końca stawki zanotowało bardzo niewielki wzrost sprzedaży i ma problemy z finansowaniem działalności.

Według raportu wysokość nakładów finansowych na działalność poszczególnych spółek w IV kw. ub. r. ustabilizowała się, ale jednocześnie ok. 18% firm nie przetrwa najbliższego roku, jeśli nie pozyskają dodatkowych funduszy.

„Branża start-upów zawsze była trudna, a dotcomy nie są wyjątkiem. Pracowały pod presją potrzeby osiągnięcia zysków, w oczekiwaniu dużego wzrostu, co sprawiło, że sukces przy takim modelu biznesu był prawie niemożliwy. Firmy, które dobrze wystartowały, teraz zdobyły dominującą pozycję na rynku, podczas gdy firmy słabsze są coraz bardziej spychane na margines. Sądzę, że polaryzacja stanie się coraz wyraźniejszym trendem” - powiedział Kevin Ellis, partner w PwC.

„Inwestorzy powinni pamiętać, że firmy internetowe wciąż rozwijają się 14 razy szybciej, niż gospodarka europejska jako całość i w niezwykle krótkim czasie osiągnęły wartość rynkową w wysokości 66 mld USD - równowartość kapitalizacji giełdy w Lizbonie” - dodał Kevin Ellis.