New.net - .shop domen

Internetowy start-up, New.net porozumiał się z pięcioma producentami oprogramowania co do promowania niezarejstrowanych domen z końcówkami takimi jak .kids, mp3, .med., .sport czy .travel. Dziś spodziewane jest podpisanie umowy, której realizacja stanowić będzie podważenie autorytetu i monopolu ICANN.

Umowa zakłada umieszczanie przez producentów w swoich programach plug-in, który umożliwia dostęp do witryn z nowymi końcówkami. Według przedstawicieli New.net dostęp do nowych domen uzyska około 20 mln użytkowników Internetu. Obecnie posiada go poprzez EarthLink i innych dostawców Internetu około 16 mln internautów. W tym przypadku odpowiednią nakładkę, umożliwiającą dostęp zapewnia dostawca Internetu.

Umowę z New.net zawarły m.in. trzy firmy z pierwszej dziesiątki producentów bezpłatnie rozprowadzanego oprogramowania ułożonej przez Download.com. Są to GoZilla, producent menadżera pobierania plików oraz iMesh i BearShare, producenci programów do wymiany plików. New.net będzie ponadto współpracował z Cydoor Technologies i jeszcze jedną firmą, której nazwy nie podano.

Jest to jedna z poważniejszych prób podważenia monopolu ICANN w dziedzinie przyznawania nazw domen. Organizacja ostatnio zapowiedziała rejestrację siedmiu nowych domen, jednak wciąż styka się z krytyką zarzucającą jej małą dynamiczność.

New.net przygotowany jest obecnie do zarządzania w sumie domenami z 20 nowymi końcówkami, w tym, oprócz wspomnianych .shop, .soc, .med., .inc, .law, .game, .family, .fee, .chat, .ltd, .video, .gmbh, .club, .tech, .hola i .xxx.

<i>Źródło:cnet.com</i>