Nasza-Klasa z własnym komunikatorem już niebawem

Start nowej usługi w NK: komunikatora / mikroblogu nastąpić ma w ciągu najbliższych miesięcy. Co Nasza-Klasa zaoferuje swym użytkownikom?

Aplikacja webowa zintegrowana z serwisem informująca o aktualnym statusie dostępności znajomych i umożliwiająca w prosty sposób przesłanie im wiadomości live? Taki "czatowy" format (funkcjonujący m. in. w Facebooku) z pewnością odpowiedni będzie dla użytkowników utożsamiających cały internet (kontakty, galerię zdjęć, pocztę elektroniczną, kartki i prezenty, ew. zakupy aukcyjne) z Naszą-Klasą i nie posiadających większej wiedzy i umiejętności w korzystaniu z sieci.

Czy spodziewać się powinniśmy niezależnej od Naszej-Klasy platformy mikroblogowej (co sugerować może oddzielna domena śledzik.pl i nazwa nawiązująca do śledzenia, obserwowania znajomych) lub wymagającej instalacji specjalnej aplikacji .exe? Te rozwiązania oznaczać mogą dodatkową (cenną) przestrzeń reklamową, ale mogą być zbyt skomplikowane dla użytkowników mniej zaawansowanych i ponadto odciągałyby naszoklasistów od serwisu głównego.

A może Nasza-Klasa zaskoczy nas i komunikatorem i własnym Twitterem?

Pytaniem pozostaje też odpłatność za "śledzikowanie", obecność reklam oraz ich rodzaje w nowej usłudze, a także ew. otwartość i możliwość ulepszania aplikacji przez użytkowników (dostępne API).

Z Naszej-Klasy korzysta obecnie ponad 9,3 mln użytkowników. Gdyby choć co dziesiąty z nich zainteresował się nową usługą - już wówczas ze Śledzika korzystać może prawie 1 mln osób. Dla porównania komunikatorem Gadu-Gadu posługuje się obecnie ponad 5,7 mln real users (Megapanel PBI/Gemius, kwiecień 2009), a z serwisów mikroblogowych takich jak pinger.pl czy blip.pl korzysta kolejno: 371 tys. i 70 tys. real users. Może z GG ciężko będzie wygrać (GG Network nie udziela obecnie żadnych komentarzy odnośnie potencjalnego rywala na rynku komunikatorów), ale naszoklasowy "lifestreaming" okazać się może strzałem w dziesiątkę.

Przedstawiciele Naszej-Klasy jak na razie roztaczają wokół serwisu i jego nowych komunikacyjnych funkcji aurę tajemniczości. Oto oświadczenie jakie otrzymaliśmy w tej sprawie:

Dominik Kaznowski, Pełnomocnik Zarządu ds. Marketingu i Public Relations w Nasza-Klasa Sp. Z o. o.

Obecnie pracujemy nad kilkoma projektami rozszerzającymi funkcjonalność portalu w stronę platformy komunikacji. Zarówno komunikator, jak i usługa livefeed są naturalną konsekwencją strategii budowy nowoczesnej platformy komunikacji.

Prawdopodobnie w najbliższych miesiącach dwa lub trzy z planowanych projektów zostaną udostępnione użytkownikom. Na tym etapie nie zapadły jeszcze decyzje co do ostatecznego kształtu nowych narzędzi. Dzisiaj portal obsługuje 7 mln użytkowników dziennie, a co za tym idzie - kładziemy duży nacisk na wydajność każdej nowej funkcjonalności.

Poza dużymi projektami, w istotny sposób rozszerzającymi możliwości komunikacji, w każdym tygodniu udoskonalamy te już istniejące. Z tego powodu tak znaczące z punktu widzenia wymagań wydajności i stabilności produkty, jak komunikator, wymagają starannego przygotowania. Na tym etapie realizacji projektu nie jest możliwe jednoznaczne określenie, co znajdzie się w pierwszej wersji produktu.

W kwestii API - nie podjęliśmy jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie, prawdopodobnie zapadnie ona w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Nie odrzucamy żadnego scenariusza, jednak kluczowym dla nas aspektem jest jakość rozwiązań, jakie oferujemy użytkownikom - a całkowite otwarcie API nie daje takiej gwarancji.