Naspers przejmie Bankier.pl (i zintegruje go z Allegro?)

Udziałowcami spółki Bankier.pl są obecnie BZ WBK AIB Asset Management SA - 22.38%; MCI Management SA - 18.41%; TFI Allianz Polska SA - 12.23%; Noble TFI SA - 5.01%; Kuzdak Joanna - 0.69%; Bryś Roman - 0.1% oraz Dykier Gracjana - 0.08%. W rękach pozostałych, mniejszych akcjonariuszy pozostaje aż 41.10%.

Prosty rachunek mówi, że firmie Naspers do przejęcia kontroli nad Bankierem nie wystarczą akcje kupione od MCI. Czy jednak pozostali akcjonariusze zgodzą się sprzedać swe udziały w cenie znacznie niższej od tej za którą je nabyli?

Żaden z pozostałych udziałowców poza MCI nie podjął jeszcze decyzji na temat odpowiedzi na wezwanie Naspers. A to od nich w głównej mierze zależeć będzie przyszłość Bankier.pl S.A.

Magdalena Bielak, menedżer PR BZ WBK AIB Asset Management S.A.

Niestety na tym etapie nie udzielamy żadnych informacji nt. naszej decyzji w sprawie wezwania na akcje bankiera. Jesteśmy w trakcie analizowania za i przeciw tej możliwości. Oczywiście zasadniczym kryterium jest cena.

Paweł Homiński, CFA Fund Manager, Noble Funds TFI S.A.

Wezwanie do sprzedaży akcji Bankier.pl potrwa do końca lipca 2009 roku. Z pewnością nie ma powodu, by podejmować decyzję o sprzedaży akcji po zapronowanej przez Naspers cenie wcześniej. Sytuacja może się bowiem zmieniać dynamicznie, a historia przejęć i wezwań sprzedaży pokazuje, że niewykluczone jest ogłoszenia kontrwezwania przez inną stronę potencjalnie zainteresowaną przejęciem Bankier.pl Notowania spółek "mediowych" (TVN, Agora) rosły ostatnio na warszawskiej giełdzie i oczekujemy, że ta poprawa znajdzie odzwierciedlenie w cenie nabycia akcji Bankier.pl przez inwestora strategicznego.

Urszula Jaśkiewicz, Departament Sprzedaży i Obsługi Uczestników, TFI Allianz Polska SA

Nie udzielamy informacji o naszych obecnych i planowanych decyzjach inwestycyjnych oraz ich harmonogramie czasowym.

Właścicielem MIH Allegro BV jest fundusz Naspers z siedzibą w RPA, który w 2007 r. w wyniku wezwania przejął kontrolę nad spółką Gadu-Gadu. Południowoafrykańska spółka w 2008 r. przejęła też społkę Tradus (za 1,5 mld euro), która była właścicielem m.in. Allegro.pl.

Naspers jest międzynarodowym koncernem medialnym działającym w obszarze mediów drukowanych i elektronicznych. Najważniejsze spółki Naspersa działają w RPA. Naspers jest właścicielem firm internetowych w Chinach (komunikator QQ), Rosji (Mail.ru), Indiach, Polsce i na kontynencie afrykańskim.

Naspers przejmie Bankier.pl (i zintegruje go z Allegro?)

Spółki internetowe należące do Naspers

Aktualizacja

Naspers poinformował w komunikacie giełdowym, że jeśli oferta MIH Allegro powiedzie się, Allegro jest zainteresowane włączeniem produktów i usług Bankiera do swojej platformy aukcyjnej. Bankier.pl dostarcza wiadomości i analizy ze świata biznesu. Pośredniczy także w sprzedaży produktów finansowych, a od czerwca 2008 prowadzi również sprzedaż towarów za pomocą sekcji "butik". Które z tych usług znajdą się na Allegro?

Komentuje Arkadiusz Osiak, prezes zarządu Money.pl

Po co Naspers przejmuje Bankier.pl?

Naspers jest globalną grupą medialną inwestującą w setki przedsięwzięć z obszaru internetu, telewizji i wydawnictw. Jeśli popatrzymy na jego internetowe inwestycje, i to nie tylko polskie, to zobaczymy, że są to w większości serwisy oparte na treściach tworzonych przez użytkowników (users generated content), takich jak serwisy aukcyjne, ogłoszeniowe, społeczności, komunikatory.

Z kolei Bankier jest wortalem finansowym bazującym na treściach opracowywanych przez redakcję i dostarczanych przez agencje. Może to oznaczać, że albo Naspers zaczyna poszerzać swoje portfolio o tego typu serwisy, albo - jak sugerują również niektórzy eksperci rynku - dostrzega w Bankierze inne wartości, np. spory udział w rynku pośrednictwa finansowego i dystrybucji produktów finansowych.

Osobiście nie doszukiwałbym się wielkich strategii, myślę, że po prostu pojawiła się okazja, z której Naspers postanowił skorzystać, kwestie ewentualnych synergii pozostawiając na później. Udziałowcy Bankiera są dosyć mocno zdeterminowani do sprzedaży, proces poszukiwania nabywcy trwa już bardzo długo, rynek się załamał, wycena Bankiera jest niska, jeśli ktoś ma pieniądze, a Naspers ma, to właśnie teraz jest czas na kupowanie.

Jaki to może mieć wpływ na krajobraz polskich serwisów finansowych?

To trudne pytanie. Po pierwsze znajdujemy się obecnie w niepewnej sytuacji. Serwisy finansowe są mocno uzależnione od efektów działalności banków, w tym przede wszystkim od akcji kredytowej, a ta jak wiadomo mocno zwolniła. Nie wszyscy również radzą sobie na rynku reklamy internetowej, w obliczu pojawiania się nowych graczy. Mamy kryzys i w takich czasach najłatwiej przetrwać najsilniejszym. Przechodziliśmy już przez podobny okres w latach 2001-2003. Czy Naspers będzie potrafił poukładać dobrze relacje i znaleźć mądre synergie w polskiej grupie, trudno mi powiedzieć. Od tego zależy dalszy rozwój Bankiera.

Czy serwis Money.pl jest spokojny o swoją pozycję?

Cóż mogę odpowiedzieć? :) Tak. Zamknęliśmy poprzedni rok bardzo dobrymi wynikami. W tym roku mimo problemów z częścią e-commerce osiągamy bardzo dobre wyniki w obszarze reklamy. Money.pl ze względu na 9-letnią obecność na rynku, duży zasięg, dobry profil użytkowników i wysokie konwersje, chyba już na stałe wpisało się w większość budżetów reklamowych. Dokonaliśmy kilku inwestycji, które dywersyfikują te przychody. Rozwijamy grupę ośmiu spółek, uruchamiamy nowe serwisy w ramach Money.pl takie jak MyStock.pl czy iWoman.pl.

Owszem, obecność silnego udziałowca pomaga, ale nie jest to kluczowy czynnik decydujący o sukcesie serwisu. Często, jeśli spółka i zespół sobie dobrze radzą ważniejsze jest aby inwestor po prostu nie przeszkadzał.

Proszę również zwrócić uwagę, że nie jest to bezpośrednia inwestycja Allegro. Serwisy będą po prostu w jednej grupie kapitałowej, a to niekoniecznie determinuje współpracę i sukcesy.

Jaka jest obecnie dominujący model biznesowy wśród wortali finansowych? Czy w przyszłości może się to zmienić? Jakie są trendy na zachodzie?

Reklama, pośrednictwo w sprzedaży produktów finansowych, pośrednictwo w sprzedaży innych produktów - tak to wygląda obecnie. Jak to wygląda na Zachodzie, co się może zmienić w Polsce? Wraz z większa edukacją społeczności internautów, rozwojem płatności on-line, większym zaufaniem do informacji "z internetu", umacnianiem się brandów internetowych również coraz większą rolę będą odgrywały płatne treści, płatna informacja na żądanie i płatne usługi.

W Polsce wciąż niewiele osób chce płacić on-line. I ja ich rozumiem. Po pierwsze nie mają pieniędzy, po drugie nie mają środków, np. karty kredytowej, po trzecie cały proces zbyt długo trwa. Z drugiej strony liczba osób potrzebujących określonej informacji czy usługi zaczyna wzrastać, ich świadomość dot. możliwości jakie daje im internet również, wielu z nich coraz chętniej decyduje się na płatny dostęp do usługi czy konto premium.

W 2000 roku uważaliśmy, że w ciągu kilku lat rynek internetowy szybko urośnie, płatności internetowe będą powszechne, internet będzie tani lub bezpłatny, a Polacy będą wydawać tyle pieniędzy co Amerykanie. Byliśmy niepoprawnymi optymistami. Z drugiej strony wszystko powoli się zmienia i trzeba sobie dać odrobinę czasu. Wydaje mi się, że dużo pozytywnych zmian nastąpi na fali hossy, która zakończy obecne spowolnienie.

Naspers przejmie Bankier.pl (i zintegruje go z Allegro?)

Jaki wpływ na akcje Bankier.pl miało wezwanie Naspersa? (13 V-10 VI 2009 r) Źródło: Bankier.pl