Najważniejsze wydarzenia 2007 według dostawców Internetu

Najważniejsze wydarzenia 2007  według dostawców Internetu

Jarosław Pijanowski

Jarosław Pijanowski, dyrektor sprzedaży i marketingu UPC Polska

Jakie wydarzenia na rynku usług dostępowych były najważniejsze w 2007 roku?

W 2007 z pewnością ważne były decyzje UKE, które pozwoliły alternatywnym operatorom na świadczenie usług na łączach TPSA i wynikająca z tego migracja klientów oraz wzrost liczby użytkowników Internetu. Korzystna dla rynku okazała się także rywalizacja na promocje i oferowanie coraz lepszych usług w coraz niższej cenie, również w UPC. Takie działania operatorów przyczyniły się do znacznego wzrostu liczby użytkowników Internetu. Tylko przez cztery miesiące od stycznia do kwietnia 2007 r. przybyło ich ponad milion. UPC również zanotowała bardzo zadowalający wzrost: w porównaniu z ubiegłym rokiem mamy dwa razy więcej użytkowników, na koniec czerwca zanotowaliśmy ponad 247 000 abonentów tej usługi. Rośniemy w siłę, na polskim rynku szerokopasmowego dostępu do Internetu zajmujemy obecnie pozycję drugiego największego dostawcy po TP S.A. i zamierzamy ją utrzymać.

Innym ważnym trendem na rynku, na jaki warto zwrócić uwagę, jest wzrost prędkości. We wrześniu br. UPC wprowadziła przełomową prędkość dla klientów indywidualnych - 20 Mb/s, którą zaoferowaliśmy w ramach naszej usługi chello ultra. Wytyczyliśmy nowy standard i Polska zbliżyła się znów o krok do poziomu oferowanego w innych, nieco bardziej zaawansowanych krajach.

Widać zresztą, że sami klienci oczekują coraz większych prędkości. 512 kb/s postrzegają już jako jedną z najniższych przepustowości, dzięki promocjom operatorów decydują się na wyższe, 1-2 Mb/s, które jeszcze dwa lata temu wcale nie były standardem na rynku.

Co może się zmienić w 2008 roku?

Będzie rosła rola takich operatorów jak my, oferujących potrójną usługę. Dzięki chociażby atrakcyjnym promocjom na łączone usługi będziemy skutecznie powiększać istniejącą bazę klientów i walczyć o nowych. Inną kwestią jest jakość - w UPC stawiamy na to, aby za zbliżoną lub niższą cenę w porównaniu z konkurencją oferować lepszą jakość, wyższe parametry techniczne i lepszą obsługę klienta. Jestem przekonany, że udział sektora telewizji kablowej oferujących triple play w rynku internetowym znacznie wzrośnie.

Jeśli chodzi o przepustowości, to tutaj również jest jeszcze pole do popisu. Obecnie oferujemy najszybszy na rynku Internet o prędkości do 20 Mb/s. Jesteśmy liderem rynku klientów indywidualnych jeśli chodzi o prędkości dostępu, przewiduję, że - podobnie jak w przeszłości - inni operatorzy będą starali się pójść w nasze ślady, jak najbardziej więc możliwy jest więc wzrost przepustowości. To naturalny rozwój rynku, widoczny chociażby w krajach Europy Zachodniej. Upowszechniają się usługi multimedialne, które wymagają wysokich przepustowości (wideo na żądanie, zaawansowane gry komputerowa, IPTV), co będzie sprzyjało większemu popytowi na szybsze usługi dostępowe.

Najważniejsze wydarzenia 2007  według dostawców Internetu

Jerzy Trzaskowski

Jerzy Trzaskowski, Dyrektor Departamentu Rynku Telekomunikacyjnego Multimedia Polska:

Jakie wydarzenia na rynku usług dostępowych były najważniejsze w 2007 roku?

Za najważniejsze wydarzenia na rynku dostępowym możemy po pierwsze uznać wprowadzenie BSA, czyli dostępu innych operatorów telekomunikacyjnych do pętli abonenckiej Telekomunikacji Polskiej, po to aby móc oferować sprzedaż usług szerokopasmowej transmisji danych na konkurencyjnych warunkach. Po drugi ważnym zdarzeniem jest wprowadzenie WLR, czyli usługi hurtowego dostępu do sieci, w której operator przejmuje obsługę połączeń telefonicznych od innego operatora wraz z pobraniem abonamentu. Oba te kroki poczynione przez narodowego regulatora z pewnością zwiększą konkurencję w obszarze usług telekomunikacyjnych.

Co może zmienić się w 2008 roku?

Rok 2008 upłynie dla spółki pod znakiem wprowadzania kolejnych nowości dla klientów. Dzięki możliwościom techniki cyfrowej już w niedługim czasie abonenci korzystający z usług Multimedia Polska będą mieć dostęp do nowych usług takich jak:

- Time-Shift TV, która umożliwi przeglądanie zarejestrowanych programów telewizyjnych nadawanych w ciągu ostatniego tygodnia.

- Zakupy (T-commerce) - możliwość realizowania zakupów za pośrednictwem telewizji na zasadach podobnych do zakupów przez komputer, ale w dużo wygodniejszy sposób. Wystarczy użyć pilota od set-top-box (dekodera).

- Gry, także sieciowe, dające możliwość grania zarówno z komputerem jak i dekoderem.

- Mail i komunikator.

Strategia spółki przewiduje także wprowadzenie telefonii komórkowej. Naszą misją jest dostarczenie klientowi pełnego pakietu usług: telekomunikacji, informacji i rozrywki.

Najważniejsze wydarzenia 2007  według dostawców Internetu

Joanna Pasynkiewicz

Joanna Pasynkiewicz, Dyrektor Marketingu, Sprzedaży i Obsługi Klienta Aster

Jakie wydarzenia na rynku usług dostępowych były najważniejsze w 2007 roku

Najistotniejszym wydarzeniem 2007 roku było wydanie przez UKE decyzji o uwolnieniu pętli lokalnej. Dzięki temu operatorzy alternatywni uzyskali możliwość oferowania usług telekomunikacyjnych na łączach TP S.A. Efektem tej decyzji jest pojawienie się na rynku nowych graczy - TELE2, Netia - a tym samym zwiększenie konkurencyjności. Operatorzy konkurują przede wszystkim wysokością opłat miesięcznych oraz poprzez podwyższanie parametrów prędkości transferu danych.

Co może się zmienić w 2008 roku?

W dalszym ciągu będziemy obserwować wzrost konkurencyjności na rynku. Operatorzy będą konkurować przede wszystkim zwiększaniem parametrów prędkości transferu danych. Nie należy się jednak spodziewać znaczących ruchów cenowych.