Najprostsze czyli najczęstsze wyszukiwanie

Najwięcej kliknięć w wyniki wyszukiwania jest efektem wpisania w wyszukiwarkę pojedynczego słowa lub dwóch.

Firma iProspect, która zajmuje się optymalizacją kampanii reklamowych w wyszukiwarkach, przez 5 lat przyglądała się sposobom wyszukiwania informacji przez internautów i związkom między wyszukiwanym hasłem a wskaźnikiem "klikalności" linków. Z badań wynika, że w 39% przypadkach kliknięcia w wynik wyszukiwania, w okienko wyszukiwarki wpisywane było pojedyncze słowo. Prawie połowa internautów klikających na stronę wyświetloną w rezultatach, wpisywało w wyszukiwarkę dwuwyrazowe hasło. W sumie aż 88% wszystkich "kliknięć" miało miejsce przy zapytaniach składających się z pojedynczego słowa lub dwóch.

Te wyniki badań firmy iProspect stoją w sprzeczności z wynikami, jakie uzyskała holenderska firma OneStat przy udziale dwóch milionów internautów. Wynikało z nich, że jedno i dwuwyrazowe hasła wpisywane w wyszukiwarkę stanowią 52 % wszystkich zapytań. Różnica jest o tyle istotna, że może mieć wpływ na zachowania reklamodawców. Internauci wpisujący krótkie hasła w wyszukiwarkach są słabo określeni i nie stanowią dobrze zdefiniowanej grupy docelowej. Z drugiej strony jest ich najwięcej. Jak twierdzą przedstawiciele iProspect, w interesie firm jest znaleźć się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, bo zwiększa to szansę firmy, że internauta skorzysta z widocznego linku do jej strony.

Samo wyszukiwanie staje się coraz bardziej zaawansowane. W 2002 roku jednowyrazowe wyszukiwanie stanowiło 51% wszystkich zastosowań wyszukiwarki. Dwuwyrazowe poszukiwania stanowiły wtedy 37% wszystkich. Teraz ich udział wzrósł o 12% do 49%.