Nadchodzi nowe, czyli zmiany w Megapanelu
-
- Artur Małek,
- 03.03.2009, godz. 12:45
PBI i Gemius zawarły porozumienie dotyczące zmian w metodologii badania Megapanel, które będą wprowadzane od II kwartału br. Nowości to m.in. publikowanie wyników według dwóch porządków: właścicieli witryn i nazw domen czy poprawa reprezentatywności panelu. W planach jest również wzbogacenie badania o pomiar streaming i mobile.
Od 30 stycznie, czyli dnia w którym PBI szumnie ogłosiło że chce zmian w metodologii Megapanelu, Gemius nabrał wody w usta. Jedyny komentarz, którego udzielił nam wtedy Artur Zawadzki (obecny prezes Gemius), brzmiał: "Sprawa dotyczy kluczowego dla naszej firmy badania, które realizujemy wspólnie z naszym partnerem Polskie Badania Internetu". Można było przypuszczać, że oświadczenie PBI wywołało w Gemiusie burzę (zwłaszcza, że gdzieś w oddali słychać kroki zbliżającej się konkurencji pod postacią Nielsena). Warto zwrócić uwagę na to, że obecny komunikat opublikowany został wspólnie przez Gemius i PBI - można więc przypuszczać, że kryzys został zażegnany.
Historyczne badania

Żródło: Gemius
W konsekwencji rozwoju rynku i jego potrzeb twórcy uznali za niezbędne dokonanie zmian w badaniu. O takie zmiany upominały się oczywiście osoby nie zasiadające w radzie badania Megapanel (jednym z orędowników zmian w badaniu jest Rafał Agnieszczak, prezes Fotka.pl, czy przedstawiciele Naszej-Klasy).
W dniach od 27 lutego do 1 marca 2009 odbyło się spotkanie dotyczące metodologii, w którym na zaproszenie obu firm wzięło udział ponad 20 specjalistów. W wyniku obrad zostały podjęte kluczowe decyzje odnośnie do przyszłości badania.
Dwa obszary zmian
Modyfikacje będą wprowadzone dwutorowo. Pierwszy obszar zagadnień dotyczy zmian w prezentacji wyników badania, które pojawią się w II kwartale 2009 i obejmą dostarczanie bezpośrednich danych emisyjnych na potrzeby planowania kampanii reklamowych.