Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Nadchodzi nowe, czyli zmiany w Megapanelu

PBI i Gemius zawarły porozumienie dotyczące zmian w metodologii badania Megapanel, które będą wprowadzane od II kwartału br. Nowości to m.in. publikowanie wyników według dwóch porządków: właścicieli witryn i nazw domen czy poprawa reprezentatywności panelu. W planach jest również wzbogacenie badania o pomiar streaming i mobile.

Od 30 stycznie, czyli dnia w którym PBI szumnie ogłosiło że chce zmian w metodologii Megapanelu, Gemius nabrał wody w usta. Jedyny komentarz, którego udzielił nam wtedy Artur Zawadzki (obecny prezes Gemius), brzmiał: "Sprawa dotyczy kluczowego dla naszej firmy badania, które realizujemy wspólnie z naszym partnerem Polskie Badania Internetu". Można było przypuszczać, że oświadczenie PBI wywołało w Gemiusie burzę (zwłaszcza, że gdzieś w oddali słychać kroki zbliżającej się konkurencji pod postacią Nielsena). Warto zwrócić uwagę na to, że obecny komunikat opublikowany został wspólnie przez Gemius i PBI - można więc przypuszczać, że kryzys został zażegnany.

Historyczne badania

Nadchodzi nowe, czyli zmiany w Megapanelu

Żródło: Gemius

W 2005 roku właściciele największych krajowych portali: Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl, Wirtualna Polska i Rzeczpospolita.pl powołały spółkę Polskie Badania Internetu, która wraz z Gemius rozpoczęła badanie oglądalności polskich witryn internetowych - tak powstał Megapanel Gemius/PBI. Domy mediowe oraz inne podmioty branży zyskały standard danych dot. popularności witryn www wśród polskich internautów, a tym samym potencjału rynku reklamy w internecie. Po dziś dzień jedni uznają Megapanel za bardziej, a inni (jak właściciele stron korzystający ze statystyk Alexy czy wskaźnika unique user) za mniej wiarygodne źródło.

W konsekwencji rozwoju rynku i jego potrzeb twórcy uznali za niezbędne dokonanie zmian w badaniu. O takie zmiany upominały się oczywiście osoby nie zasiadające w radzie badania Megapanel (jednym z orędowników zmian w badaniu jest Rafał Agnieszczak, prezes Fotka.pl, czy przedstawiciele Naszej-Klasy).

W dniach od 27 lutego do 1 marca 2009 odbyło się spotkanie dotyczące metodologii, w którym na zaproszenie obu firm wzięło udział ponad 20 specjalistów. W wyniku obrad zostały podjęte kluczowe decyzje odnośnie do przyszłości badania.

Dwa obszary zmian

Modyfikacje będą wprowadzone dwutorowo. Pierwszy obszar zagadnień dotyczy zmian w prezentacji wyników badania, które pojawią się w II kwartale 2009 i obejmą dostarczanie bezpośrednich danych emisyjnych na potrzeby planowania kampanii reklamowych.

Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New replica rolex watches are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.