Myto od ISP

Skandynawscy dostawcy zawartości witryn internetowych znaleźli sposób na podniesienie swoich dochodów. Uznali, że mają prawo do udziałów w zyskach operatorów telekomunikacyjnych.

Poszukującym dodatkowych źródeł dochodu internetowym firmom w Skandynawii z pomocą przyszła niewielka szwedzka firma informatyczna Tric, która opracowała specjalny filtr. Pozwoli on witrynom internetowym na rozpoznawanie ISP, który obsługuje danego internauty i ewentualne zablokowanie wejścia na witrynę. Ten mechanizm daje internetowym firmom potężny atut w negocjacjach z firmami telekomunikacyjnymi i ISP. Chcą one mieć udział w zyskach operatorów, argumentując, że to ich produkcja przyciąga internautów do Sieci. Dostawcy zawartości ponoszą ogromne nakłady, borykają się z trudnościami finansowymi, nie chcą więc by śmietankę spijali wyłącznie operatorzy.

W Szwecji firmy internetowe liczą na wynegocjowanie od operatorów 40 mln EUR, co ich przedstawiciele uważają i tak za niewielką kwotę wobec 420 mln EUR rocznego zysku, jakie czerpią szwedzkie firmy telekomunikacyjne z dostawy usług internetowych. Podobne rozmowy prowadzą z rodzimymi operatorami duńskie firmy internetowe, coraz poważniej podjęcie takich rozmów rozważają też firmy norweskie.

Oprogramowanie Tric daje dostawcom zawartości narzędzie sankcji i egzekucji w stosunku do operatorów, którzy nie podpiszą porozumienia lub będą zalegali z opłatami.

<i>Źródło: Europemedia</i>