Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Model MASS czyli optymalna kampania wideo

Jak optymalnie przeprowadzić kampanię reklamy wideo? Wystarczy trzymać się sprawdzonych i najlepszych schematów planowania działań marketingowych. Służy do tego model MASS, który idealnie sprawdza się przy kampanii wideo w serwisie YouTube.

Zacznijmy od wytłumaczenia tego, co oznacza skrót MASS. Są to pierwsze litery od słów Measuable, Authentic, Scalable i Social, co można przetłumaczyć na mierzalność, autentyczność, skalowalność i charakter społecznościowy kampanii wideo. Model MASS to wzorzec planowania działań marketingowych i kryteria, które należy spełnić przy opracowywaniu kampanii wideo. Wszystko po to, aby optymalnie zrealizować strategię reklamową. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu elementowi tego modelu w odniesieniu do serwisu YouTube.

M jak Measuable (mierzalność)

Podstawowe pytanie na temat skuteczności kampanii reklamowej odnoszą się do zaangażowania odbiorców. W modelu MASS możemy uzyskać informacje na temat tego, kto oglądał reklamę, jak na nią trafił, a także dowiedzieć się ile osób obejrzało ją do końca i jakie koszty ponieśliśmy w związku z emisją materiału na YouTube. Dzięki odpowiednim narzędziom i umiejętnościom możemy bardzo precyzyjnie zmierzyć wyniki kampanii wideo. - Po zakończeniu emisji spotu w serwisie YouTube mierzy się efekty i przekazuje je klientowi w specjalnym raporcie, pokazującym zaangażowanie odbiorców – mówi Mateusz Zyguła, właściciel agencji Tube.AD, prowadzącej kampanie w serwisie. Taki raport zawiera m. in.:

-ilość wyświetleń filmu

-ilość kliknięć w wideo

-odtworzenia do połowy i pełne (50% i 100%)

-ilość kliknięć przycisku „Pomiń” po 5 sekundach

-ilość kliknięć w baner towarzyszący

-średni koszt jednego odtworzenia reklamy.

Dodatkowo można mierzyć wiek i płeć widzów, sprawdzić jak oceniali i komentowali kampanię oraz skąd pochodzą. Telewizja tego niestety nie jest w stanie dostarczyć reklamodawcom.

A jak Authentic (autentyczność)

Autentyczny komunikat to taki, który jest zrozumiały i czytelny dla odbiorcy, bezpośrednio go dotyczy oraz do niego trafia. W kampanii reklamowej na YouTube osiągniemy to dzięki precyzyjnemu targetowaniu. Gdy bardzo dokładnie określimy, kim jest nasz odbiorca i do niego skierujemy właściwy komunikat, możemy liczyć, że obejrzy on reklamę i będzie zainteresowany ofertą.

Reklamy na YouTube można kierować na kilka sposobów:

-tematycznie, materiał wideo powiązany z branżą (np. samochody i pojazdy, finanse)

-na zainteresowania użytkowników Google (np. miłośnicy samochodów, fani sportu, inwestorzy)

-poprzez demografię i lokalizację (np. dokładny wiek i wybrane miasta)

-w oparciu o grupy remarketingowe (reklama śledzi widza)

-za pomocą konkretnych słów kluczowych opisujących usługę lub produkt

-na wybrany kanał YouTube.

S jak Scalable (skalowalność)

Lubimy mieć kontrolę nad wydatkami i rozsądnie dysponować naszym budżetem. Dzięki połączeniu kampanii wideo na YouTube z narzędziem Google AdWords, możemy efektywnie zaplanować wydawanie każdej złotówki.

S jak Social (społeczność)

Serwis YouTube to jeden z rodzajów social media ponieważ ma funkcje społecznościowe, jak udostępnianie czy komentowanie i ocenianie. Daje to obraz wiarygodnych treści oraz możliwość dialogu z każdym klientem. Od niedawna YouTube ma bezpośrednie przekierowanie na Google+. Komentując wideo możemy od razu zamieścić je w tym serwisie społecznościowym. Natomiast udostępnić je możemy m. in. na Facebooku, Twitterze, Bloggerze, Wykopie, Tumblr czy VKontakte.

Ogromny zasięg, mierzalność i precyzyjne targetowanie, czego nie ma klasyczna telewizja, to wystarczające elementy modelu MASS, które powinny wskazać kierunek przeniesienia działań reklamowych z telewizji na YouTube. Takie kryteria powinna spełniać prawidłowo zaplanowana kampania.