Mobilne sieci społecznościowe kolejną rewolucją

Zdaniem analityków z firmy IDC, mobilne serwisy społecznościowe umożliwiające wykorzystywanie telefonów komórkowych mają szansę stać się kolejną rewolucją na miarę pierwszych społeczności w Internecie.

Mobilne sieci społecznościowe mają w sobie spory potencjał do rozwoju, ponieważ wykorzystują jeden z najpowszechniejszych w dzisiejszym świecie środków komunikacji - telefon komórkowy. W ten sposób oferują możliwość błyskawicznej wymiany myśli i pomysłów pomiędzy ich użytkownikami. Dla przykładu osoba znajdująca się na konferencji w obcym mieście, za pomocą map i nawigacji satelitarnej będzie mogła praktycznie natychmiast wysłać informacje do swoich współpracowników o spotkaniu o określonej porze w wybranym przez siebie miejscu.

Mobilne sieci społecznościowe były jednym z głównych tematów targów CTIA. Producenci sprzętu, operatorzy komórkowi i przedstawiciele serwisów społecznościowych debatowali nad modelem biznesowym takiego przedsięwzięcia, sposobach finansowania usług oraz zapewnieniu ich użytkownikom wystarczającego poziomu prywatności oraz bezpieczeństwa.

Najprawdopodobniej największym problemem dla serwisów takich jak Facebook, Twitter czy MySpace jest zapewnienie dochodowości takiego przedsięwzięcia przez produkcję własnych aplikacji, które miałyby działać praktycznie na każdym telefonie obsługiwanym przez dziesiątki różnych sieci komórkowych.

Wątpliwości budzi również aspekt utrzymania takich sieci poprzez reklamy, które miałyby być wyświetlane ich użytkownikom. Jeśli reklamy nie pozwolą na sfinansowanie całego projektu, wtedy najbardziej możliwym rozwiązaniem będzie wprowadzenie opłat za dostęp do niego. Wciąż jednak pozostaje pytanie, w jakim zakresie potencjalni użytkownicy będą chętni do ponoszenia tych opłat.