Mniejsze wydatki na muzykę

W ciągu pierwszych dziesięciu miesiący br. wartość sprzedaży muzyki w Internecie spadła o 25%.

Dane takie przynoszą najnowsze badania przeprowadzone przez comScore Media Metrix. Zgodnie z raportem, na zakup muzycznych płyt CD i kaset w Sieci, Amerykanie wydali do końca października tego roku 545 mln USD. Dla porównania w tym samym okresie w roku poprzednim kwota ta osiągnęła 730 mln.

Taki stan rzeczy comScore przypisuje wielu różnym czynnikom. Największą winę ponosić jednak mają: trwające spowolnienie gospodarcze, piractwo muzyczne, domowe kopiowanie płyt CD oraz zyskująca coraz większą popularność wymiana plików muzycznych w Internecie.

Tymczasem, jak ocenia comScore, właśnie systemy wymiany plików takie jak KaZaA czy Morpheus, mają się bardzo dobrze i stale obserwować możemy ich dynamiczny rozwój. Na koniec trzeciego kwartału 2002 roku, średnio 9,4 mln użytkowników korzystało każdego miesiąca z serwisu KaZaA. Dla porównania - na zakończenie drugiego kwartału 2001 roku, średnia miesięczna liczba użytkowników wynosiła 4,6 mln. Zdaniem comScore, z usług sześciu najpopularniejszych systemów wymiany plików korzystało w tym czasie w sumie 14 mln. użytkowników.