Miliardy na wirtualną reklamę

W pierwszym półroczu 2000 r. światowy rynek reklamy w Internecie był wart 4,1 mld dolarów.

Międzynarodowa firma doradcza i audytorska PricewaterhouseCoopers w swoim raporcie „Internet Ad Revenue” podała, że w ciągu tylko II kwartału tego roku na reklamę w Internecie wydano łącznie 2,1 mld dolarów, zaś w ciągu pierwszego półrocza 4,1 mld dolarów. Dynamiczny wzrost wydatków na internetową reklamę utrzymuje się już od 18 miesięcy – w ubiegłym roku ten rynek był wart 4,6 mld dolarów.

Jak podaje raport, 95 procent opłaty za usługi reklamowe w Sieci uiszcza się w gotówce, tylko 5 procent wartości przypada na rozmaite formy wzajemnego świadczenia usług i inne sposoby rozliczeń.

W 10 procentach przypadków cenę za reklamę uzależniało się od jej efektywności (według liczby przejść na strony reklamodawcy lub zawartych transakcji), 44 procent przypadków opłacało się według z góry określonych cenników, w pozostałych przypadkach stosowano mieszane formy naliczania płatności.

Najbardziej popularną formą reklamy internetowej są banery – należy do nich połowa całego rynku. 27 procent wartości wydatków przypada na sponsoring w Sieci. Zaledwie 2 procent wydatków pochłania wysyłanie reklamowych informacji pocztą elektroniczną.